PUBLICITAT

Front comú del sector turístic pel túnel de la Bonaigua

  • Demanda al Govern català que faci ara els estudis previs
EL PERIÒDIC
LLEIDA

Periodic
Presentació del manifest Foto: ACN / SALVADOR MIRET

Les principals entitats i associacions turístiques del Pirineu lleidatà, amb el suport de la Cambra de Comerç de Lleida, Pimec Lleida i dels sindicats UGT i CCOO, han presentat un manifest en què defensen com a «prioritari» el túnel de la Bonaigua, projecte que consideren «necessari i estratègic» per millorar les comunicacions entre el Pallars Sobirà i la Vall d'Aran. Els signants del text denuncien que després de 25 anys parlant del projecte, inclòs en el Pla d'infraestructures de transport de Catalunya (2006-2026), encara «no s'ha fet pràcticament res» i, per això, tot i conscients de la situació de les finances públiques, demanen al Govern que comenci «a posar el fil a l'agulla» i avanci en la redacció d'estudis previs perquè «el dia que sigui factible es faci».

La Federació d'Hostaleria de Lleida, l'Associació d'Empreses d'esports d'aventura de Lleida, l'Associació de Càmpings de Lleida, l'Associació Catalana d'Estacions de Muntanya (ACEM), l'Associació Hostaleria del Pallars, la Federació de Turisme Rural de Lleida, el Gremi d'Hostaleria Vall d'Aran, i de Valls d'Àneu Iniciatives Turístiques, a més de la Cambra de Comerç de Lleida, Pimec Lleida i sindicats UGT i CCOO, han signat un manifest per reclamar al Govern que consideri prioritària la construcció del túnel de la Bonaigua, especialment després de les intenses nevades d'aquest hivern que han mantingut tancat durant més d'un mes el Port de la Bonaigua (C-28), situació que ha dificultat les comunicacions entre el Pallars Sobirà i la Vall d'Aran.

Mitjançant el manifest, els principals agents turístics i econòmics lleidatans i pirinencs volen posar damunt la taula de la Generalitat, titular de la C-28, per tal d'instar-la a iniciar la redacció d'estudis previs així com el projecte constructiu del túnel perquè el dia que hi hagi disponibilitat pressupostària es puguin començar les obres. Així, han assegurat que només existeix un estudi del 1990 sobre el projecte del túnel de la Bonaigua però que està «totalment desactualitzat» i, per això, demanen que es comenci a treballar en un projecte per tal de poder iniciar-ne les obres quan la situació de les finances públiques així ho permeti.

El president de la Federació d'Hostaleria de Lleida, Juan Antonio Serrano, ha destacat que per primer cop entitats econòmiques tant del Pallars Sobirà, de la Vall d'Aran així com del conjunt de la demarcació de Lleida es posen d'acord per fer aquesta reclamació. El text defensa com a «prioritària» la construcció del túnel, projecte llargament reivindicat pel territori, no només pel benefici del sector turístic d'aquestes comarques, que suposa més d'un 80%, de l'economia de la zona, si no també per afavorir la mobilitat dels ciutadans d'ambdues comarques i garantir-ne la seva sostenibilitat demogràfica.

Abandonament històric / Serrano ha denunciat «l'abandonament històric» que han patit les comarques lleidatanes, especialment les pirinenques, pel que a fa a infraestructures en comparació amb altres territoris propers com ara Girona, Osca o Andorra. També ha criticat que actualment es trigui més per anar de Viella a Barcelona al País Basc i ha assegurat que la construcció del túnel reduiria entre 20 i 30 minuts la distància entre l'Aran i el Pallars

El manifest xifra en uns 200 milions d'euros el cost que suposaria la construcció del túnel de la Bonaigua. La infraestructura tindria més de quatre quilòmetres de llargada i aniria des de passats dos quilòmetres de Vaquèira fins a l'ermita de la Verge de les Ares, segons l'estudi del 1990. Cal recordar que la construcció del túnel de la Bonaigua està inclosa en la segona fase del Pla d'infraestructures de transport de Catalunya (2016-2026), informa l'ACN.

La construcció de paraallaus / Els responsables de les diferents entitats signants valoren positivament la construcció de sistemes paraallaus a la C-28 com reclamen el Consell Comarcal del Pallars Jussà, el Conselh Generau d'Aran i la Diputació de Lleida com a mesura per portar a terme a curt termini per tal de minimitzar l'afectació d'allaus sobre la carretera, i més després de les importants nevades d'aquest hivern, però han volgut deixar clar que»no va en detriment» de la reivindicació que fan perquè «quan es pugui» es construeixi el túnel.

Altrament, a més del túnel de la Bonaigua, el president de la Federació de Turisme Rural de Lleida, Josep Lluís Farrero, també ha defensat com a «necessària» la millora de l'N-230 i de l'N-260. Així, els signants del manifest també han defensat la redacció d'un pla estratègic sobre la xarxa de comunicacions del Pirineu de Lleida «com ja tenen altres territoris». A partir d'ara, els promotors del document faran arribar el document a les delegacions del Govern al Pirineu i a Lleida, a la delegació de Carreteres de la Generalitat, a la Diputació, a la subdelegació del govern de l'estat a Lleida, així com als partits polítics amb representació al Parlament perquè tinguin en compte les reivindicacions del sector turístic pirinenc.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT