PUBLICITAT

Els consumidors estaran a partir d'ara més protegits per la llei

  • Les sancions en casos d'infraccions molt greus poden arribar als 100.000 euros
  • Es protegeixen els interessos econòmics dels usuaris amb una garantia legal de dos anys
JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un gran nombre de persones passegen al costat dels diferents establiments comercials de l'avinguda Meritxell d'Andorra la Vella Foto: TONY LARA

El projecte de llei de competència i protecció del consumidor, que ja ha entrat a tràmit parlamentari, contempla un increment de les multes per infraccions que es considerin d'una certa gravetat. Aquest percentatge pot arriba a ser de fins a 100.000 euros davant els 60.000 actuals, a més de preveure una sanció suplementària de tancament del negoci fins a dos anys. En aquest text es preveuen diversos mecanismes de control, a través de declaració, cessació, rectificació i indemnització, i es permet denunciar qualsevol persona perjudicada, a les associacions de consumidors i al Ministeri Fiscal. Per al seu desenvolupament i control no es crearà un nou organisme sinó que serà la Batllia i el ministeri els que s'encarregueran.

ARBITRATGE /La futura llei també manté la continuïtat de la mediació de la Unitat de Comerç i Consum és a dir, la possibilitat de l'arbitratge entre dues parts enfrontades. Segons dades del Departament de Comerç la gran majoria de les denúncies presentades es resolen amb aquest arbitratge i, per tant, no arriben als tribunals. Actualment es resolen a través de la mediació el 70% dels casos en un termini mitjà de 7,5 dies.

A més la futura llei protegeix els interessos econòmics amb una garantia legal de dos anys, a banda de la que tingui el producte, exigint un servei tècnic adequat, i regulant el que pot exigir el consumidor. A més es marca la informació que s'ha de donar als clients de cada producte i s'estableix l'obligatorietat de disposar de fulls de reclamació que, fins ara, no eren obligatoris.

legislació positiva / La nova regulació va més enllà de la llei del 1985 i reforça la protecció de la salut i de la seguretat de les persones i dels béns, dels interessos econòmics i socials, de defensa dels consumidors i el foment de la informació, la difusió i l'educació dirigida al consumidor. El text, en el qual van poder participar els comerciants, la Cambra de Comerç i les associacions empresarials, s'equipara a la legislació dels països del voltant com ara França o Espanya.

Segons la directora de la Cambra de Comerç, Pilar Escalé, la nova legislació és positiva i significa un pas endavant perquè permet «dissuadir una mica més les males pràctiques» i, sobretot, posa especial èmfasi en «les garanties dels fabricants i les legals».

EMPRESARIS / El president de la PIME, Marc Aleix, considera que la nova legislació significa un pas endavant perquè «per primer cop es té en compte al consumidor, cosa que abans no succeïa». I en aquest sentit creu que «pot ajudar a frenar una part de la davallada de vendes del comerç». Tot i aixó, Aleix discrepa sobre les sancions econòmiques en el cas de l'incompliment de la normativa. Al respecte argumenta que seria més just «la proporcionalitat de les sancions» en lloc de fixar uns mínims i uns màxims. El portaveu de la petita i mitjana empresa manifesta que «una multa de 100.000 euros a un petit comerciant el destina pràcticament al tancament, mentre que no li passaria el mateix a una gran superfície».

comerciants / No opina el mateix el vicepresident de la Federació d'Associació de Comerciants d'Andorra, Antoni Miralles, el qual creu que les sancions no tenen perquè ser proporcionals ja que, en el cas de les grans superfícies, el problema no és tant la quantia econòmica que s'hauria de pagar per una multa si no «la mala imatge que pot provocar a l'establiment una mala praxis».

Miralles manifesta que la regulació no fa mal al comerç que està fent bé els deures però, en canvi potser és negativa «per aquells establiments que no fan bé les coses». En aquest sentit el comerciant es va referir a aquells petits comerços, majoritàrimanent del sector de l'electrònica, que incompleixen les normes d'una forma més o menys habituals. Així durant l'any passat van ser sancionats entre cinc i mou d'aquests establiments ubicats a les parròquies d'Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.

Pel vicepresident de la FACA per primer cop amb la nova normativa «les regles del joc estaran clares en quant a deures i obligacions per a totes les parts implicades» i afegeix que «aquells que no les vulguin assumir restaran fora del mercat». A més assegura que la nova legislació garanteix l'igualtat de condicions i de garanties tant pel consumidor intern com pel turista, el que «ens permetrà ser més competitius» especialment pel que fa als mercats més pròxims com Espanya o França.

COMPETÈNCIA /El text prohibeix específicament alguns comportaments com acords entre empreses, fixació de preus i d'altres accions que atemptin contra la competència. Preveu però algunes excepcions, en el cas, per exemple, que un acord entre empreses no atempti a la lliure competència perquè no delimiti les opcions del client. Aquest seria el cas, per exemple, de l'acord al que arriben els establiments de restauració per oferir menús a uns preus iguals en èpoques de promoció, i que no és una restricció a la competència ja que els clients igualment tenen l'opció de demanar la carta habitual i perquè es tracta d'una promoció.

El projecte de llei també sanciona l'abús de posició de domini, és a dir, quan un competidor pot perjudicar a la resta per exemple fixant un preu que condicioni el d'empreses més petites. A més, també es vol controlar la concentració en els casos de fusió d'un sector fent especial seguiment quan les empreses que es fusionin controlin el 50% o més de la quota de mercat, i en aquest cas es requereix que s'informi directament al Ministeri si se supera la xifra de 2,5 milions d'euros de negoci.

Respecte a la competència deslleial es prohibeixen de manera expressa els actes de confusió, la comparació pública, la imitació de prestacions d'un tercer, divulgació de secrets industrials o empresarials, la venda per sota del cost o sota el preu d'adquisició o la creació, direcció o promoció d'un pla de venda piramidal.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT