PUBLICITAT

Els veïns aposten per una fórmula mixta per a l'avinguda

  • Una alternativa podria ser fixar la velocitat màxima dels vehicles a 20 Km/h amb prioritat per als vianants
JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una pancarta en contra del tancament al trànsit rodat de l'avinguda Carlemany en un establiment de la plaça Coprinceps. Foto: ÀLEX LARA

A l'Associació de veïns de Carlemany no els hi ha satisfet les explicacions donades la setmana passada pel cònsol menor d'Escaldes-Engordany, Marc Calvet, i la consellera de l'oposició, Cèlia Vendrell. La presidenta de l'entitat, Esther Santuré, va insistir en la manca d'un estudi social i econòmic previ que demostri la viabilitat de fer per a vianants l'avinguda. Segons Santuré les darreres dades facilitades per la corporació escaldenca no tenen cap consistència perquè es basen en informes específics realitzats per a determinades ciutats i, per tant, no tenen en compte les especificitats autòctones del Principat. Per aquesta raó tornen a demandar que es faci un estudi rigorós en el qual es contemplin les característiques comercials de la zona, entre elles, la situació, la climatologia o els hàbits dels compradors. També van acusar a la corporació local d'actuar de «manera improvisada» en tot el relacionat amb el projecte, posant com a exemple que «ara han descartat d'entrada el pagament d'una taxa especial per sufragar les despeses quan des del principi se'ns va dir el contrari». Per a Santuré l'equip comunal falta a la veritat en aquest assumpte «quan tothom sap que el pressupost del comú és zero». D'aquesta manera va respondre al cònsol menor Marc Calvet el qual va assegurar que en un primer moment les actuacions que es facin a l'avinguda les assumirà el comú, però que si es vol tirar endavant el projecte de remodelació complet caldran contribucions dels propietaris de la zona, però no de tots els veïns de la parròquia. En una segona fase, si el projecte es consolidés, s'estudiaria la possibilitat que alguns propietaris poguessin fer front a les despeses a través de contribucions especials.

Els veïns pensen acudir a la reunió de poble convocada pel comú pel proper 19 de febrer, però prèviament pensen reclamar formalment tota la informació i documentació disponible fins al moment per tal d'expressar les seves demandes el dia de la trobada. L'entitat ha descartat que el cap de Govern faci de mediador, malgrat les seves demandes, donat que en la reunió que van mantenir fa una setmana Toni Martí va ser contundent en la seva negativa, al ser l'afer una competència comunal i no governamental. Tot i així, Martí va assenyalar que a l'Executiu si li correspon garantir la mobilitat per la zona tant de persones com de vehicles.

ZONA MIXTA / L'associació veïnal creu que abans de tancar Carlemany al trànsit rodat es podrien contemplar altres fórmules com ara la possibilitat de convertir l'avinguda en una zona de circulació mixta. Aquest sistema ja s'aplica en països com a França i Espanya i consisteix bàsicament en destinar un carrer prioritàriament als vianants i en les quals s'apliquen normes especials de circulació com poden ser: que la velocitat màxima dels vehicles està fixada en 20 km/h; els conductors han de donar prioritat als vianants; els vehicles només es poden aturar als llocs designats amb senyals o amb marques; els vianants poden fer servir tota la zona de circulació o que els vianants no han de destorbar inútilment els conductors de vehicles.

Aquest sistema permetria l'accés de residents als seus habitatges, als vehicles de càrrega i descàrrega en certs períodes del dia i també als vehicles de serveis públics o d'emergències en el moment que sigui necessari.

ESTUDIS de la CAMBRA DE COMERÇ / Els veïns se senten menyspreats pel comú al considerar que no estan prou escoltats ni tinguts en consideració. També fan sentir el seu malestar per l'actitud mantinguda per la Cambra de Comerç que qualifiquen com «inadmissible». El president de l'entitat, Marc Pantebre va assenyalar que un projecte d'aquestes característiques pot ser molt beneficiós per al comerç i en aquest sentit, va asseverar que cap dels arguments esgrimits per l'Associació per oposar-s'hi, li semblen de prou pes, ja que hi ha prou aparcament i no hi ha zones comercials properes que puguin sortir-ne perjudicades. Una posició de la Cambra no compartida pels veïns. Per a Santuré l'organisme hauria de representar els interessos de tots els comerciants, cosa que no ha demostrat des del moment que s'ha posicionat, sense fissures, a favor de fer per a vianants l'avinguda. La presidenta de la Junta va recordar que l'estudi elaborat per la Cambra l'any 98 sobre la dinamització del sector comercial del país es referia a «la possibilitat de fer per a vianants Carlemany però com un instrument més». Va afegir que una vegada descartat el tancament al trànsit rodat de l'avinguda Meritxell, l'informe «es va deixar en un calaix».

Actualment el Centre de Recerca Sociològica està realitzant una enquesta a nivell de país, en la qual una de les preguntes que es formula als ciutadans és sobre si estan d'acord amb que Carlemany sigui per a vianants. Els resultats es faran públics aproximadament dintre d'un mes. 



Per a m�s informaci� consulti l'edici� en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT