PUBLICITAT

El Raonador va resoldre un 25% més dels expedients l'any passat

  • Els temes d'àmbit social com ara els ajuts o les pensions lideren el rànquing de queixes dels usuaris
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
El Raonador del Ciutadà, Josep Rodríguez en la oficina que la institució disposa al centre d'Andorra la Vella. Foto: TONY LARA

Els ciutadans que durant l'any passat van plantejar els seus dubtes i problemes al Raonador del Ciutadà es van tornar a incrementar respecte a l'any anterior. En vista de l'augment de feina, el mes d'octubre des de la institució es va decidir ampliar l'horari d'atenció al públic, perquè així també s'aconseguia donar més opcions als treballadors que ara hi poden anar de les 8 fins a les 15.30 hores.

Així, durant el 2012 el Raonador del Ciutadà va tancar un total de 307 expedients, que són un 23,3% més que els 249 que es van tancar al 2011, i un 42% més que els 216 expedients resolts el 2010.

Tal com va explicar Josep Rodríguez, les principals preocupacions dels seus usuaris giren entorn dels aspectes socials i, de fet, del total d'expedients, 86 pertanyen a aquest àmbit que engloba les situacions econòmiques més complicades, els ajuts que reben els més desafavorits, o les pensions, entre d'altres.

També van suscitar bastants dubtes, durant el 2012, els aspectes relacionats amb l'Administració general, que van comportar l'obertura de 84 expedients, i els relacionats amb la Justícia, que van ser 46 expedients. En aquests casos de l'àmbit de la Justícia, però, el raonador recorda que no pot actuar directament, sinó que l'únic que pot fer és trametre la queixa al Consell Superior de la Justícia, ja que no pot intervenir en expedients incoats a la Justícia.

ESCOLTAR I ORIENTAR / Tot i les limitacions amb que es troba en algunes ocasions el raonador per actuar, Rodríguez va indicar que en la majoria de casos la seva principal missió és escoltar i orientar els usuaris. Indica que en moltes ocasions els ciutadans el que necessiten és «sentir-se escoltats», i encara que no es pugui solucionar el problema, orientar-los perquè sàpiguen on s'han de dirigir. Per això, el Raonador fa les entrevistes personals, que aquest 2012 també es van incrementar, en un 36,6% respecte al 2011, passant de les 369 que va fer l'any anterior a les 582 del 2012.

CONSULTES TELEFÒNIQUES / A banda d'aquestes entrevistes, des de la institució també s'atenen consultes telefòniques, que van passar de les 635 del 2011 a les 955 del 2012, amb un increment del 50%. En moltes ocasions en què el raonador es troba fora de la seva competència pot derivar els casos a d'altres organismes o solicitar-ne la seva col·laboració, com fa en algunes situacions amb el Col·legi d'Advocats, a qui pot demanar que atengui en les consultes gratuïtes els casos d'algun usuari que ho necessiti, informa l'ANA.

consultes/ A l'igual que al 2011, pel que fa als temes de consulta, la CASS i els conflictes amb l'administració general són els temes principals. En el primer cas hi ha sobretot casos de persones que no estan d'acord amb el que perceben de jubilació o en pensions de viduïtat que consideren baixes. En relació a l'administració continua tenint un alt nivell de consultes les relacionades amb el tracte de la Inspecció de Treball que sembla no és el mateix per l'empresari que pel treballador.

FORMAT DIGITAL / Dins del procés de modernització de la institució del Raonador del Ciutadà cal destacar la consolidació de la presència de la mateixa a les xarxes socials, per on cada cop es reben més consultes. Es tracta d'una actuació posada en marxa ja fa quasi dos anys. A tot això cal afegir que per segon any consecutiu es trasllada la informació al format digital, com és el cas de l'edició del llibre de la memòria anual.

LA INSTITUCIÓ / La llei de creació de funcionament del Raonador del Ciutadà data del 4 de juny de 1998, quan va ser aprovada pel Consell General. La seva funció principal es defensar el dret i les llibertats de les persones en relació amb l'actuació de l'administració. La institució a més ha de vetllar perquè l'actuació de l'administració pública s'adeqüi als principis fonamentals de defensa i protecció dels drets i les llibertats establerts a la Constitució i serveixi amb objectivitat l'interès general.

El raonador del ciutadà és nomenat pel Consell General amb el vot favorable de dues terceres parts dels seus membres,en primera votació.

ON ADREÇAR-SE / Les persones que per qüestions de temps no poden desplaçar-te fins les oficines del Raonador, situades al carrer del Dr. Vilanova, 15-17 d'Andorra la Vella,( nova seu del Consell General) poden efectuar les seves preguntes, dubtes o queixes per internet, entrant a la web: www.raonadordelciutada.ad i contactant-hi a través del correu electrònic [email protected]. També es poden utilitzar les xarxes socials facebook i twitter.

Les queixes i les reclamacions nopoden ser anònimes i han de ser escrites en paper comú. Han de contenir totes les dades d'identificació del reclamant, els motius de la queixa o la reclamació, l'exposició dels fets i de les persones que hi hagin intervingut, també s'han d'acompanyar amb la documentació acreditativa si n'hi ha. Es poden fer personalment o per apoderat o representant amb poder suficient.

Les queixes o les reclamacions poden ser efectuades per qualsevol persona física o jurídica que invoqui un interès legítim, sigui quina sigui la seva nacionalitat,edat, condició o residència. A més, els joves de 12 anys poden anar al raonador sols, sense que els acompanyi una persona adulta.

Totes les actuacions del raonador del ciutadà són gratuïtes per a la persona interessada.



Per a m�s informaci� consulti l'edici� en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT