PUBLICITAT

Shambadal augura una fidelitat absoluta a l''Heroica' de Beethoven

  • La Simfònica de Berlín debuta a la capital amb un megaclàssic del repertori
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Lior Shambadal i Mireia Maestre, ahir en la roda de premsa Foto: ÀLEX LARA

«Toquem Beethoven». Silenci. «Així que no tocarem res que no estigui escrit a la partitura. Res d'especial, res de poc habitual. Ni interpretacions personals ni canvis d'instrumentació. L'Heroica, tal com ell la va escriure». Li va faltar un «i prou», però queda clar que al mestre israelià Lior Shambadal, director des del 1997 de la Simfònica de Berlín –no la confonguem ara amb la Filharmònica de Karajan, ep– no li van els experiments, ni la suposada arqueologia musical, ni aquesta tendència tan contemporània de potinejar els clàssics en l'absurda pretensió de millorar-los. On s'és vist. «Ja sé que avui tothom busca la diferència. Però, ¡com si no n'hi hagués prou de tocar Beethoven!» Entès, mestre. El cas és que la Simfonia número 3 de l'alemany, un dels monuments del repertori simfòni, estrenada el 1805 i titulada Heroica inicialment en honor de Napoleó –Beethoven el va castigar deixant-lo fora del títol quan Bonaparte es va proclamar empresador– sonarà per primera vegada en aquest racó de món –com a mínim, en temps diguem-ne històrics– aquesta nit en la segona de les funcions de la Temporada de Música i Dansa que organitza MoraBanc. Una ocasió única per descobrir no direm que l'Heroica, però sí la Simfònica de Berlín. Així ho ha entès el melòman local, fidel com sempre a les propostes simfòniques de la Temporada i que ja ha retirat prop del 80% de l'aforament del Centre de Congressos. Així que caldrà anar per feina perquè la sala és gran, però no infinita.

Val a dir que hi ha hagut variacions respecte al programa inicialment anunciat: se n'han caigut les Noces de Figaro, que hi farem, i ha entrat a canvi un altre clàssic popular: per dir-ho amb les paraules del director artístic de la Temporada, Josep Maria Escribano: la Simfonia número 40 de Mozart, la penúltima que va escriure el geni de Salzburg i una de les dues úniquesdel seu repertori en to menor –l'altra és la número 25. El programa de la vetllada es completarà amb la Suite del Quixot, una de les obres mestres de Telemann i –va augurar Shambadal– una peça especialment «divertida». El director israelià, en fi, debuta avui també a Andorra després de desfilar amb la Simfònica de Berlin per mitja Àsia. Mitja hora abans del concert, i com és habitual, hi haurà la reglamentària introducció a la vetllada, aquesta vegada a càrrec de Josep Duró.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT