PUBLICITAT

Que l'IGI no tingui cap variació en el preu final per als clients

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. Els articles exposen postures personals.

És d'esperar que l'aplicació de l'IGI no tingui cap efecte. De moment el més palpable és que encara genera molts dubtes, però el que més visible serà és el possible impacte final en els consumidors. En realitat aquests no haurien de percebre cap canvi, ja que es tracta d'una reforma que substitueix el ball de nom dels antics impostos.

El Govern admet, però, que l'arribada de l'impost general indirecte (ha aixecat un nombre important de consultes davant l'Agència Tributària i que moltes encara no han rebut resposta. En principi l'IGI té un efecte moderador en l'augment de les tarifes d'electricitat i manté els d'Andorra Telecom, mentre que en alguns serveis que presten els comuns i que paral·lelament té una competència directe dels privats sí que serà notat pels usuaris, com per exemple en els aparcaments, i caldrà per veure quina opció tria el Govern davant la demanda del transport públic i dels taxistes d'actualitzar les tarifes en funció de l'IPC.

Des de dimarts ja està en vigor a l'IGI, un tribut neutre que han d'aplicar les empreses en substitució dels impostos indirectes. El tipus normal, del 4,5%, és en alguns casos inferior al que suportaven alguns sectors, i en d'altres casos és molt similar al tipus que s'aplicava fins ara. Per aquest motiu, en teoria els preus dels productes i serveis que ofereixen les empreses haurien de poder disminuir o, en tot cas, no variar. Ara bé, a la pràctica, les dificultats que tenen molts empresaris a l'hora de declarar els estocs per poder deduir l'impost i evitar que estiguin doblement gravats, fa que en alguns sectors es plantegin la possibilitat d'augmentar els preus finals. És d'esperar que no hagi un aprofitament de la situació ?com va passar amb el canvi de la moneda i l'adopció de l'euro? perquè hi hagi una escalada de preus.

Els dubtes existeixen, com reconeix el vicepresident de la federació d'Associacions de Comerciants (FACA), que no descarta que el nou marc impositiu comporti la temptació de de pujar preus. Les grans superfícies són les que marcaran la tendència, i sembla ser que per aquesta banda hi ha la intenció de mantenir els preus. És el que fa falta en un moment en què els sous estan congelats.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT