PUBLICITAT

Els automobilistes estrenen el túnel de la Tàpia a Sant Julià

  • La velocitat permesa és de 60 Km/hora com habitualment són els trams viaris no urbans
  • El primer dia de la posada en funcionament el nou vial s'utilitza sobretot en direcció sud
JOSEP ROMERO
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
Primers vehicles circulen pel nou vial de Sant Julià, a la sortida del túnel de la Tàpia en sentit sud, el passat dilluns Foto: TONY LARA

Les fases 3 i 4 del vial de Sant Julià de Lòria es van obrir a la circulació dilluns passat cap al migdia. L'any 2007 es va aprovar la construcció d'aquesta obra que va generar en els seus orígens una controvèrsia oberta entre els seus partidaris i detractors.Aquestes fases que ja s'han posat en marxa corresponen als trams que van entre la rotonda d'Aixovall i la rotonda de la plaça Laurèdia, mitjançant un vial a cel obert de tres carrils, i el Túnel de la Tàpia. Per permetre a més la continuïtat dels tres carrils del vial, es va eixamplar la zona del pont de la Fontaneda i del River.

L'obra suposa una millora per a l'entrada de vehicles al país i per a la circulació per dins del poble de Sant Julià de Lòria. El vial connecta Aixovall amb la boca nord del túnel de la Tàpia. Les dues fases han tingut un cost de 24,4 i 13, 1 milions d'euros respectivament.Les obres s'han complementat amb la construcció d'una rotonda a l'alçada Laurèdia que permet circumval·lar a la carretera general i, per tant, el trànsit que arribi del túnel hauria de tenir una sortida fluïda. Els treballs de la fase 4, embelliment de la rotonda, segona pavimentació,etc., quedaran totalment enllestits en els propers mesos, moment en què es procedirà a la inauguració oficial de la infraestructura.

PRIMER DIA / Tot el tram que està ja operatiu representa un quilòmetre de nou vial, dels quals la meitat són en túnel. La velocitat permesa és de 60 Km/hora, com habitualment són els trams viaris no urbans. L'ús habitual dels carrils serà de dos carrils en sentit baixada, i un sentit pujada, de manera que dels dos carrils en sentit baixada, un connecta directament amb l'avinguda Francesc Cairat, sense passar per l'interior de plaça Laurèdia.

Dilluns passat la nova infraestructura va ser utilitzada especialment per aquells vehicles que circulaven en sentit sud del país. Encara és aviat per fer-ne valoracions però a nivell ciutadà la resposta ha estat majoritàriament positiva.

BUS / Les línies d'autobús urbans, inclòs el Bus Exprés, no fan ús d'aquesta infraestructura ja que tenen algunes parades pel mateix centre de Sant Julià. En canvi la línia de La Seu d'Urgell i Andorra té previst la seva utilització en sentit nord a demanda, és a dir, sempre que no hi hagi passatgers que tinguin com a destí les parades del mateix centre de la parròquia. Les línies internacionals també resulten beneficades pel nou vial ja que poden evitar esquivar una part del poble lauredià.

SEGURETAT / El passat dia 20 es va realitzar el simulacre previ a l'obertura de les fases 3 i 4 del nou vial, a l'entrada del túnel de la Tàpia en sentit sud. El simulacre va consistir en un avís d'accident entre dos vehicles, un d'aquests bolcats, amb un total de tres persones implicades. Després d'una primera intervenció per part del personal d'assistència de la mateixa infraestructura, van arribar els bombers, que van fer un primer balanç de víctimes i van procedir a l'estabilització dels cotxes fins a l'arribada del servei mèdic i els diferents cossos implicats. El simulacre, que va tenir una durada total de 40 minuts, va servir a més per validar les mesures tècniques de la nova infraestructura, però sobretot per comprovar la coordinació entre el Centre Nacional del Trànsit i els diferents serveis que s'han d'activar, i la capacitat de resposta de cadascun d'ells. També es va posar en pràctica la necessitat de buscar alternatives d'accés al lloc dels fets per part dels serveis d'emergència, a causa del col·lapse circulatori que va generar el suposat accident. El temps de resposta dels serveis d'emergència va ser òptim.

FASES PENDENTS / Les fases 1 i 2 del vial, amb un cost aproximat de 42 milions d'euros inclouen un túnel de 500 metres, un tram de vial descobert i un fals túnel. Aquest darrer ha d'anar situat a l'antic càmping Huguet. Les obres podrien començar a finals del proper any. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT