PUBLICITAT

Longarón i Ezquerra, ganxos d'un saló amb regust local

  • La 16a edició s'avança al març per atreure turisme d'hivern; ?Sonrisas de Bombay', fitxatge imminent
A.L.
LA MASSANA

Periodic
Portades d'Hazañas Bélicas, de Longarón, y de Sonrisas de Bombay, de Martín, i el jutge Dredd, fill d'Ezquerra Foto: jordi longarón / susanna martín / carlos ezquerra

Ja pot començar a salivar, la la tropa de comiqueros amb gust per la historieta clàssica, de tota la vida, carregada de tòpics i amb dolents d'una peça –els alemanys, versió nazi, i sobretot, sobretot, els comunistes, ja fos en la modalitat russa o xinesa– i bons que acostumen a vestir l'uniforme de mi amado cuerpo de marines, per dir-ho a la manera del sergent Hartman a La chaqueta metálica. Perquè l'estrella indiscutible de la 16a edició de la Massana Còmic –aquest artefacte que Joan Pieras tira cada any endavant contra tot pronòstic i contra els elements, si cal, i que el 2013 tindrà lloc, atenció, a partir del 20 de març– serà l'il·lustrador català Jordi Longarón (Barcelona, 1933).

Així, pel nom, potser no li dirà gran cosa, al comú dels lectors. D'acord. Però mirin el marine d'aquí al costat, el de l'esquerra: cigarreta als llavis, barba d'uns quants dies, subfusell Thompson preparat per liquidar d'una ràfega tots els japos que li surtin de la cova i pinta de veterà de la campanya de Tarawa. Quasi res. Doncs aquest paio es va convertir en la icona d'Hazañas Bélicas, la mítica historieta creada per Guillermo Sánchez Boix, Boixcar, publicada per la no menys mítica editorial Toray a finals dels anys 40 i que va servir d'aliment ètic, estètic i espiritual a unes quantes generacions de lectors de la postguerra espanyola. I és fill legítim de Longarón.

Val a dir que el nostre autor es va incorporar a l'equip que paria Hazañas Bélicas el 1956, quan la sèrie ja havia entrat en un cert estancament, a punt d'abandonar el format apaisat tradicional en què ha perdurat en la memòria de l'aficionat pel vertical propi de la novel·la gràfica. Però Longarón li va insuflar nova vida amb unes portades que a color que connectaven directament amb l'estètica cinematogràfica del moment i que, francament, no semblaven espanyoles. En fi: que les portades de Longarón –i ell mateix, que assistirà al saló– protagonitzaran l'habitual homenatge que la Massana Còmic ret a un autor clàssic. Amb la torna d'una exposició consagrada a Nuevas Hazañas Bélicas, reinterpretació contemporània de la sèrie original ambientada a la guerra civil espanyola, amb guions d'Hernán Migoya (el de Todas putas, ¿recorden?) i una tropa d'il·lustradors de primeríssima fila, des de Kim i Cels Piñol fins a Beroy, Monteys i Bartolmé Seguí. Segur que els sonen, perquè quasi tots ells han desfilat pel saló.

Canvi de dates / A banda de Longarón i de Migoya, també desfilarà per la Closeta Joan Navarro, històric editor de Glénat i impulsor des d'Editores de Tebeos d'aquesta estupenda aventura que són les Nuevas Hazañas Bélicas. L'altre nom il·lustre del cartell és un vell conegut, Carlos Ezquerra, que compareixerà, és clar, amb una col·lecció de portades i de planxes originals a l'antiga –llapis sobre paper, res d'ordinador ni de tauleta tàctil– de Judge Dredd, el seu personatge bandera. Es tracta, diu Pieras, d'aprofitar el ganxo de l'última versió cinematogràfica del justicier de Mega City One, protagonitzada per Karl Urban, estrenada el setembre passat i amb resultats –segons admetia el mateix Ezquerra en aquest racó de diari– a anys llum d'aquell esguerro que va ser el Dredd d'Stallone. Ezquerra –resident com és sabut a la Massana i actiu col·laborador (i donant) de l'Associació del Còmic– posarà el color local del saló junt amb Jordi Planellas i –atenció– Susanna Martín, autor de la novel·la gràfica Sonrisas de Bombay –a partir del best seller del cooperant català Jaume Sanllorente: en vam parlar dilluns aquí mateix– i l'últim fitxatge de Pieras. Un fitxage ecara sub iudice, perquè segons sembla encara queden els clàssics serrells per polir. Però es poliran.

Per acabar, atenció al canvi de dates del saló, que passa de celebrar-se la primera setmana de maig, com era habitual, a l'última de març. Es tracta, insisteix Pieras, de provar si funciona com a ganxo per al turista d'hivern, així com d'avançar-se al Saló de Barcelona, que té lloc a l'abril i que acostuma a monopolitzar les patums de la temporada. Així que ja ho saben: aquest any la cita és el 20 de març, a les Fontetes amb Judge Dredd i a la Closeta amb la resta d'autors.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT