PUBLICITAT

Els andorrans i els residents fan el 15% de les compres fora del Principat

  • Miralles diu que «si tots gastéssim en els comerços de casa no hi hauria atur»
  • Els comerciants asseguren que els preus de venda a Andorra són competitius
LAIA F. MAROT
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un persona comprant en un comerç del Principat. Foto: TONY LARA

el vocal de la Federació d'Associacions de Comerciants d'Andorra, Antoni Miralles, va valorar molt positivament la campanya engegada pel Govern divendres per incentivar el consum intern al país sota l'eslògan Tots hi sumem. Segons va explicar Miralles, «els estudis fets demostren que el 15% de les despeses de cada andorrà i resident s'efectuen fora del Principat».

Pels comerciants aquest percentatge és molt elevat i és una de les causes principals d'atur; segons va dir Miralles, «si aquests diners es gastessin en comerços del país, no hi hauria atur», ja que la despesa que representa aquest 15% permetria mantenir els lloc de feina que s'estan perdent.

Una de les qüestions que planteja aquesta problemàtica són els preus. Al fet de marxar a comprar fora, molts consumidors asseguren que ho fan perquè els preus són més baixos. Miralles ho va negar categòricament. «Nosaltres fem estudis comparatius amb el preus d'Espanya i no és veritat que sigui més car fer la compra a Andorra, més aviat al contrari, surt a compte ja que no tenim IVA i hi ha productes amb preus molt competitius com el tabac o l'alcohol».

Pel que fa als producte que es compren a altres països i després s'utilitza el Tax free, el vocal de la FACA va dir que era «contraban a la inversa» i que representava una contrapartida per al país, ja que, a canvi de estalviar-se els impostos «la gent posa en perill els llocs de feina, aprofitant-se d'aquestes avantatges i sense fer la depesa necessària per mantenir l'Estat del Benestar». Finalment, Miralles va sentenciar que «el problema queda per als d'aquí».

CAMPANYES DE CONSCIENCIACIÓ / Per la seva banda, la vicepresidenta de l'Asssociació de Petits Comerciants d'Andorra, Roser Pasquet, va explicar que «la campanya per incentivar el comerç ens ha agradat molt als petits comerços, que vivim, en primera instància, del client que viu aquí». Pasquet va estar d'acord amb el Govern que cal conscienciar a la gent i que «els comerciants hem de fer pinya».

De fet, des de l'APCA també tenen a punt un espot televisiu amb l'objectiu d'incentivar el comerç de proximitat, però també de donar les gràcies «als nostres clients s'aquí, ja que gràcies a ells podem obrir les portes cada dia».

El ministre portaveu, Jordi Cinca, va reconèixer durant la presentació de la campanya Tots hi sumem que a vegades «som molt curosos» per comunicar i vendre Andorra més enllà de «les nostres fronteres», és a dir, en campanyes destinades per als turistes i els consumidors de fora, i que «moltes vegades els de casa ens oblidem que tenim una oferta molt variada i puntera».

És per aquest motiu que sota l'eslògan genèric Tots hi sumem, el Govern vol aconseguir que «els que som d'aquí, comprem aquí».

Aquesta iniciativa, promoguda pel Ministeri d'Economia i destinada al consumidor local, costarà 15.000 euros i va començar divendres, amb diversos anuncis publicitaris a la premsa del país. La imatge l'han fet els propis serveis de l'administració.

Hi ha dues línies temàtiques dins l'eslògan genèric Tots hi sumem, són: Compra a Andorra i Regala Andorra, aquest segon, més destinat a la campanya nadalenca. Tot i així, Cinca va explicar que la intenció és donar-li continuïtat al llarg de l'any readaptant-la, sempre sota el mateix eslògan i sense que coincideixi amb les d'Andorra Turisme que tinguin «un contingut més genèric i que també tenen en compte el consumidor local». Com a exemple Cinca va posar la de tardor, Alguna cosa es mou a Andorra, en la qual «un 27% de les butlletes van ser de persones residents al país».

Així doncs, tan el Govern com els comerciants estan treballant per tornar a incentivar el consum intern que ha patit un fort descens en els últims anys, principlament per la caiguda de població, però també perquè la gent marxa a comprar fora del país.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT