PUBLICITAT

Ètica a la Xarxa

FRANCESC RODRÍGUEZ
HISTORIADOR

Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

Internet s'ha convertit en un espai de comunicació –on tot hi cap– gairebé impossible de controlar. I quan dic controlar no em refereixo a l'exercici de censures intolerables, però sí a la seguretat de saber que allò que hi podem llegir és digne de credibilitat i que ha estat escrit des d'un espai de llibertat responsable. Perquè, hem de tenir clar que, de la mateixa manera que fins ara allò que podíem llegir al diari, escoltar a la ràdio o veure a la televisió «anava a missa», per a una majoria allò que «surt» a Internet es converteix en dogma de fe.

Ahir podíem llegir un interessant article al diari El País signat per Timothy Garton Ash. En el mateix, aquest historiador i periodista es qüestiona sobre l'ètica a Internet, especialment en el camp del periodisme.

Tal com també exposa, és evident que no es pot exercir el mateix «control» sobre el textos publicats en un diari de paper que sobre els que apareixen a la Xarxa; el volum d'informació, la immediatesa, la competència, fan que els editors es vegin a vegades desbordats. Com diu Garton Ash, per mantenir la qualitat «el veritable problema que planteja Internet al periodisme no és d'ètica sinó de diners». Tanmateix, només serà possible mantenir la credibilitat dels mitjans digitals amb l'adopció dels mateixos criteris ètics que els que es practiquen en l'edició dels diaris en suport tradicional.

Aquests dies s'està desenvolupant a Dubai la Conferència mundial sobre telecomunicacions internacionals, organitzada per la UIT.

Un dels temes que s'hi estan debatent és, precisament, la seguretat –a tots nivells– en les telecomunicacions i, per tant, també a Internet. No se quines decisions es prendran –espero que no es tracti, com sovint, de declaracions de bones intencions–, però seria bo que no es limitessin a consideracions de caire tècnic.

Tot i que l'alt nivell de llibertat d'expressió aconseguit amb Internet no s'ha de veure retallat, seria convenient que el debat s'ampliés cap al camp de l'ètica i la responsabilitat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT