PUBLICITAT

Xavier Palou: «No és feina de Govern la comercialització de reserves»

JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Xavier Palou en un moment de l'entrevista. L'hoteler aposta per a un sector més qualitatiu. Foto: ÀLEX LARA

President de l'Associació Autèntics Hotelers d'Andorra

Des de fa uns dies el Principat compta amb una segona patronal hotelera, l'associació Autèntics Hotels d'Andorra. Una xarxa formada per deu establiments de caràcter familiar que pretén donar la màxima qualitat a preus competitius, per això, una empresa francesa avaluarà periòdicament els establiments.

-Com va néixer l'associació?

Un grup de 10 hotelers ens vam reunir un dia, vam intercanviar idees i vam veure que teníem i compartíem els mateixos interessos; volíem començar un projecte diferent tenint present que volíem oferir el màxim de qualitat. Hem volgut ser ambiciosos, vam pensar que per diferenciar-nos dels altres una bona idea podia ser implementar una auditoria constant als nostres hotels. Vam llançar el projecte i ara estem preparant una web.

–I quins són els trets principals que us identifiquen?

Bàsicament la nostra activitat vol donar qualitat de servei, apostem per la regularització de preus perquè som hotels independents de caràcter familiar, gestionats per la propietat o pel seu representant.

–Quines diferències hi ha amb els grans hotels?

D'entrada s'ha de dir que els grans hotels no són competència nostra. El nostre client és de proximitat, més particular, familiar, de parella... Hi ha mercat al país per a tot tipus d'hotel i cada establiment s'hauria d'especialitzar en allò que vol oferir. Hem d'arribar a un públic de qualitat.

–S'han fixat objectius generals?.

Sobretot comercialitzar els nostres establiments conjuntament, units serem més forts perquè som hotels petits. Podem compartir i fer coses plegats com ara aplicar comissions iguals per a tots i també fer alguna campanya comercial, on no vagi el Govern.

–El nom de l'associació “autèntics” no pot tenir un caràcter pejoratiu per als altres establiments?

No en absolut. Ha de quedar clar que no es pot dir que uns ho fan millor que els altres. Fins i tot a nivell comercial el mateix nom de l'entitat és provisional.

–Però, algú podria pensar que s'han constituït per discrepàncies amb la Unió Hotelera?

Potser ho poden pensar. En les reunions prèvies a la constitució de l'associació, alguns hotelers em van dir que pensaven com jo perquè els problemes són els mateixos. De tota manera cal evitar la trampa de fer les coses com s'han fet fins ara. No pot ser que donem la imatge com a país del dos per u o del parc d'atraccions continuu amb moltes promocions, oportunitats, ofertes, regals. Pensem que hi ha un altra manera de poder funcionar a Andorra. No cal canviar-ho tot de cop, perquè és complicat, però hi ha un mercat al país que aposta per a la qualitat i que funciona de manera diferent.

-Perquè només deu membres?

No ens hem fixat cap nombre però no serem gaires més, per les mateixes característiques dels establiments del país. Actualment, altres hoteleres d'Ordino o d'Andorra la Vella, s'han interessat per ser a l'Associació. Tampoc cal que siguem molts més.

– Quin és el grup d'hotels que forma part de l'entitat?

Hi estan hotels de Grau Roig, Calvó, Sol i Neu, Parador Canaro, Del Tarter, Llop Gris, Ermita, Bona Vida, Canut i Palomé.

–El darrer informe de conjuntura de la Cambra de Comerç dibuixa un escenari força pessimista per al sector de l'hoteleria?

Estem molt ofegats: impostos, seguretat social, manteniment de les instal·lacions, comptabilitat... Tot això va encarint tot el procediment d'un establiment hoteler. A dia d'avui les coses no van bé, no sabem si haurem de baixar la persiana a l'abril per tornar-la a obrir la temporada següent, ni si continuarem oberts. Tot és una incògnita. Tant de bo tota l'hoteleria a Andorra es pogués mantenir oberta tot l'any. Tenim 36.000 llits.

–El ministre de finances, Jordi Cinca deia fa uns dies, arran de la qualificació de Standard & Poor's, que el problema de la nostra economia era l'excés de dependència dels països veïns i també del sector turístic?

Potser sí que s'hauria de diversificar l'activitat econòmica d'Andorra. Ens hem fixat massa en el que feia el veí i no hem sabut segurament explotar altres vies. Ens hem estancat tots en l'hoteleria i el comerç, però en ser un petit país, crec que també tenim la oportunitat de sortir abans de la crisi. Cal un canvi de mentalitat i obrir-nos una mica més.

–Per cert, què pensa d'actuacions com portar aquest estiu Le Cirque du Soleil a Andorra?

Tinc els meus dubtes sobre si la gran inversió econòmica que caldrà fer, tindrà un retorn efectiu en forma de guanys per a tot el sector. Tot i així, penso que alguna cosa s'havia de fer i els resultats ja es veuran.

–En aquesta mateixa línia fa uns dies va presentar la nova campanya turística, que li sembla?

He vist que estava anunciada, alguns estan molt ofesos a nivell de reserves. Resulta que pots entrar dins les promocions però tens que anar a un enllaç concret. El motor de reserves hoteleres del portal d'Andorra Turisme està gestionat per una cadena d'hotels determinada que forma part d'una agència de viatges. O sigui que tots els hotels que hi estant anunciats i hi volen col·laborar han de passar per elles.

–I com s'hauria de fer?

No és feina de Govern la comercialització de reserves. S'ha d'apostar pel canal directe de cada establiment i que no passi per cap agència. Caldria treballar en aquesta línia o almenys fer l'esforç per intentar aconseguir-ho algun dia.

–Ajuda la Legislació actual?

Hi ha coses que estan bé i d'altres que no. Aspectes que s'apliquen, altres que no s'haurien d'aplicar. Nosaltres com a Associació volem ser interlocutors del Govern. Fins ara ho feiem a través de la Unió Hotelera que era l'interlocutor únic. I com a nova associació també volem aportar el nostre granet de sorra i dir el que pensem.

–Es pot entendre que són partidaris de canviar la Llei?

Canviar la Llei d'Allotjaments Turístics és complicat. Perquè és difícil que els partits polítics s'hi posin d'acord. Canviar la Llei no, però s'hi podrien fer modificacions per la via de nous reglaments. La llei és de començament de segle i té algunes aspectes que han quedat obsolets. Malgrat això cal dir que la llei no és tan dolenta però cal adaptar -la a la realitat de cada dia.

–Quines serien aquestes modificacions?

Tot just hem començat a parlar-ne, només puc avançar que no entenem com no existeix un anagrama del que és per exemple un hotel familiar –n'hi ha en d'altres àmbits–, o una normativa que estableixi que un establiment no pot vendre una habitació a sota de preu de cost. Estem creant una mala imatge del país quan estem oferint una nit d'hotel a nou euros i mig.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT