PUBLICITAT

El Govern fa marxa enrere: NO hi haurà heliport al Patapou

  • El cap de Govern, Toni Martí, i el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, han anunciat, aquest dimarts al matí, que el Govern ha pres la decisió de revocar l'adjudicació de l'heliport nacional a la UTE Heliand-Cathelicòpters que el volia ubicar al Roc de Patapou
04112012_alcobe
El minister d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, durant la roda de premsa on han anunciat la revocació de l'adjudicació de l'heliport nacional al Roc de Patapou. Foto: ANA/ N.M.
El cap de Govern, Toni Martí, i el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, han anunciat, aquest dimarts al matí, que el Govern ha pres la decisió de revocar l'adjudicació de l'heliport nacional a la UTE Heliand-Cathelicòpters que el volia ubicar al Roc de Patapou. El cap de Govern ha indicat que s'ha pres aquesta decisió en rebre l'informe aeronàutic francès 'que no posa en dubte la seguretat de les persones', però que posa de manifest complicacions de cara a fer els vols instrumentals previstos per d'aquí a cinc anys. Martí ha assegurat que es tracta d'una decisió política 'que no afecta la credibilitat ni la posició del ministre Alcobé', i ha indicat que s'engega un període de reflexió amb la voluntat de publicar un nou concurs abans que passi un any, que podria ser menys exigent, i que potser no podrà mantenir la condició principal del concurs anterior, en què el Govern no havia de fer cap despesa econòmica.
L'informe aeronàutic sobre la ubicació de l'heliport nacional al Roc de Patapu ha estat decisiu perquè el Govern faci marxa enrere en l'adjudicació. Aquest mateix dimecres s'aprovarà la revocació al Consell de Ministres i es publicarà al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra, després que aquest mateix dimarts s'hagi comunicat la decisió a l'UTE adjudicatària i també a la cònsol major d'Andorra la Vella, Rosa Ferrer. 

Segons ha informat el cap de Govern, Toni Martí, l'informe dels tècnics francesos avala que 'no hi ha risc per a les persones' i recomana alguns treballs a la zona que l'empresa ja preveia fer. A més, condiciona l'ús de l'heliport a altres estudis sobre les condicions de l'aire al costat de la muntanya i sobre com millorar les condicions d'accés i garantir una resposta ràpida en cas de necessitat de rescat. El principal inconvenient detectat pels tècnics és el fet que en el plec de bases s'exigeix que en un termini de cinc anys es puguin fer vols instrumentals, és a dir, que els helicòpters puguin enlairar-se, volar i aterrar guiant-se per sensors i de manera mecànica perquè no sigui necessària una bona visibilitat. 

En l'informe es detalla que les condicions de la zona no permetrien fer aquests vols, sinó que s'haurien de fer de manera visual, és a dir, que si hi ha condicions meteorològiques adverses o mala visibilitat no es podria garantir la regularitat dels trajectes en helicòpter. Tal com ha indicat el cap de Govern, en el plec de bases 'hem pecar d'unes exigències altíssimes' que es demanaven uns requisits que compleixen pocs heliports. 

Un cop revocada l'adjudicació el Govern 'reflexionarà' sobre la millor manera de tornar a posar en marxa el projecte ja que Martí indica que 'no ha canviat la convicció que Andorra necessita un heliport' i per tant se seguirà buscant la millor opció. Sobre quan i com es podria fer el proper concurs, el cap de Govern ha dit que 'no estarem un any refelxionant'. A més, ha reconegut que 'dubto que es puguin mantenir les condicions del primer concurs en què el Govern no havia de pagar res'. 

Una possibilitat seria que el Govern determinés en el mateix concurs quina ha de ser la ubicació del futur heliport, segons ha indicat el cap de Govern, però ha avisat que encara no s'ha d'estudiar el millor procediment. 

Pel que fa a les conseqüències polítiques d'una decisió molt defensada pel ministre Alcobé, i que ha estat molt criticada per alguns sectors de la població, encapçalats pel Comú d'Andorra la Vella i la Plataforma No a l'heliport al Patapou, Martí ha assegurat que el ministre compta amb 'tot el crèdit polític'. Ha felicitat els tècnics i el ministre per la bona feina feta i ha assegurat que a l'Executiu hi ha 'una gran unitat' i que confia acabar la legislatura 'amb tots els ministres' actuals.

El ministre Alcobé, per la seva banda, ha defensat la seva fermesa a favor que Andorra tingui un heliport nacional amb vols regulars, ha assegurat que s'ha pres una decisió 'tècnica' de la qual en participa, i que seguirà treballant amb el mateix objectiu.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT