PUBLICITAT

'Overbooking' de taxistes per donar feina als aturats de la construcció

  • Els treballadors demanen, sense èxit, que el Govern aturi l'entrada de nous conductors
  • Un cotxe s'arriba a conduir les 24 hores per tres persones, fent que el salari diari sigui de 50 euros
LUIS GARRIDO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una filera de taxis, a l'eix comercial, aquest mes. Foto: ÀLEX LARA

Com s'acostuma a fer cada any, el Govern va convocar les proves per als aspirants a conductors del servei de taxi. Uns exàmens que també inclouen coneixements turístics, de les institucions i domini de la llengua del país, a més de pràctica en conducció i mecànica, entre d'altres. Si bé que els aspirants puguin aconseguir un carnet de taxista, això no vol dir que puguin obtenir una llicència. Però ja només que puguin conduir un vehicle de la xarxa ja provoca «situacions difícils» a un sector que pateix la recessió amb força, expliquen a l'Associació de Taxistes d'Andorra.

«Ens oposem, això produeix overbooking de taxistes, però el Govern no ens escolta», explica el president de l'associació, Josep Lluís Donsión. Segons ell, des de l'Administració es vol donar sortida a molts treballadors de la construcció amb els sectors relacionats amb el transport de passatgers o de vehicles pesats. Però que allò que està passant és un augment dels treballadors quan l'activitat ha anat a la baixa.

En números, el «gran increment» del que parla Donsión és d'entre un 15% i un 20% anual. Actualment hi ha uns 90 treballadors del taxi a Andorra –d'aquests 65 hi són a l'associació–, i cada any hi entren uns 10 o 15 de nous. És per això que l'associació que ell presideix ha tractat de negociar amb el Govern, sense èxit, que aturi aquesta política. «No han calibrat bé la situació, els taxistes i transportistes no podem assumir això», explica.

¿Com es dóna aquesta situació d'overbooking? Tal i com explica Donsión, la clau està en què, si bé els nous conductors del servei no poden accedir a una llicència, el que sí poden fer és conduir el taxi d'algú que tingui cotxe i la normativa en regla. Llavors, el que té el cotxe pot contractar altres assalariats per a la seva llicència, sempre que ell no deixi de ser taxista a jornada completa.

En aquesta situació, hi ha taxis que funcionen les 24 hores del dia, ja que el conductor fa un torn i té altres dues persones que cobreixen la resta del temps. La situació per a la resta de propietaris de llicència és complicada, ja que es veuen forçats a fer més hores. El que han vist és que, als últims anys, ha baixat la feina i la competència augmentava notablement.

Uns 50 euros bruts afirmen tenir al dia si fan jornada normal. I després han de descomptar la gasolina, les taxes i les despeses de cotxe i assegurança. I els hi queda només fer més hores.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT