PUBLICITAT

Costas descarta que Andorra pugui accedir a l'EEE

  • L'economista ha dit que Noruega no ho permetrà
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

L'economista i catedràtic de Política Econòmica de la UB Antón Costas, que va participar ahir als Matins de l'Agència dedicats a Andorra i el futur de l'Eurozona organitzats per l'ANA i RSM Gassó, va dir que creu que Andorra ha de definir en aquest moment la seva relació amb la Unió Europea, i va descartar models esgotats com el de Suïssa, el d'Irlanda o el de l'Espai Econòmic Europeu (EEE), malgrat que aquest darrer sigui una opció viable per la Comissió Europea. Segons les declaracions de Costas recollides per l'ANA, aquesta via no és possible perquè Noruega no ho permetrà, ja que l'entrada de Liechtenstein i Noruega va ser una solució ad hoc en el seu moment, però l'arribada de més petits estats provocaria un desequilibri dins de l'EEE. De la seva banda, el ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca, també va reconèixer que és sabut que Noruega «no està per la labor», i per tant veu difícil aquesta via «tot i que tenim l'obligació d'estudiar-la».

El catedràtic va posar de manifest la necessitat que Andorra trobi l'encaix amb la Unió Europea, descartant el model suís pel fet que «la Unió Europea l'ha donat per esgotat perquè és impossible de gestionar per un país petit 50 convenis i 152 comissions», a més de l'enuig que té Brussel·les amb Suïssa pel seu comportament, i l'obligació d'intercanviar informació fiscal que està adquirint amb els convenis que ha signat, com és el cas del d'Alemanya. Pel que fa al model irlandès, l'economista considera que té una mica més de sentit, tot i que també el veu bastant esgotat.

Pel que fa a la possibilitat d'entrar a l'Espai Econòmic Europeu, una de les dues opcions que la Comissió Europea veu viables al costat d'un acord multilateral d'associació, Costas el va descartar pel fet que és un model molt desequilibrat, amb països grans com Noruega i de molt petits com Liechtenstein, i també perquè «Noruega no vol a ningú més».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT