PUBLICITAT

Escaldes preveu fer Carlemany de vianants per Setmana Santa

  • El Comú entén l'oposició al projecte i compta amb convèncer els detractors de la seva bondat
  • Des de la Massana s'està satisfet perquè amb les mesures «els ciutadans hi guanyaran»
E. O. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Els vianants omplen el llarg i ample de les avingudes Carlemany i Meritxell durant una prova pilot realitzada el 2007 de tancament al trànsit de l'eix comercial Foto: TONY LARA

Un cop la Taula de Mobilitat ha donat el vistiplau al projecte de convertir l'avinguda Carlemany en illa de vianants, només falta que els comuns cooperin a nivell tècnic per adoptar les mesures escaients perquè la transició no sigui traumàtica per a ningú i es facin ordenadament. Això es pot traduir en una obertura de l'avinguda coincidint amb Setmana Santa. «Ens agradaria que s'obrís amb un pont o un festiu important», assenyalava el cònsol menor d'Escaldes-Engordany, Marc Calvet, que puntualitzava que «Setmana Santa seria la millor opció».

Fer-ho no és senzill. Implica canvis de sentit en altres vies i que veïns i usuaris de la zona s'hi acostumin. Un dels aspectes més problemàtics és el canvi de sentit de l'avinguda Fener, que passarà a ser de circulació en sentit nord, al contrari que ara. Aquest canvi s'haurà de fer abans que l'avinguda Carlemany sigui només per a vianants, i s'hi «haurà de treballar de manera acurada, perquè hi viu molta gent», apuntava Calvet, recordant que la del Fener és una avinguda principalment d'habitatges. Això sí, els canvis es volen fer amb cooperació i consens, amb veïns i el Comú d'Andorra la Vella, doncs aquests canvis també afecten a la mobilitat de la capital. I «només» es canviarà el sentit de la circulació de l'avinguda del Fener «si es fa per a vianants Carlemany», va voler deixar clar Calvet. És a dir, que si per algun motiu l'avinguda Carlemany continués oberta als vehicles com fins ara i no es tirés endavant el projecte de vianantització, la del Fener no es tocaria.

I cal el consens també dels veïns, o si més no, evitar o minimitzar els opositors. En aquest punt i en relació a l'associació de veïns i comerciants contraris a l'illa de vianants de l'avinguda Carlemany que s'està gestant, el cònsol menor va insistir que l'estratègia del Comú serà la d'explicar-los el projecte i «fer-los costat», és a dir, minimitzar els impactes negatius que ara se'ls pressuposa i facilitar-los el normal funcionament dels seus negocis i vides. Segons va exposar Calvet, en les visites prèvies que van fer als comerciants per exposar-los el projecte van ser pocs els que es van mostrar contraris a la mesura: només dos. Va assegurar que des del Comú s'entén que hi hagi una relativa oposició al projecte, «són normals», doncs en alguns casos fa més de 30 anys que estan a la zona i no han experimentat canvis del tipus que es planteja ara. Encara que es vulgui el consens, aquestes posicions contràries «no representen un perill per al projecte», afirma Calvet, convençut que explicant el punt de vista de la corporació en relació al projecte –que és beneficiós no només per la parròquia sinó també pel país–, aconseguiran un major suport i fer canviar de parer als opositors.

IMPERI DEL SENTIT COMÚ / El vistiplau global i unànime de la Taula de Mobilitat als canvis projectats des dels comuns –la vianantització de l'avinguda Carlemany, però també fer que Meritxell sigui d'un sol sentit de circulació i amb voravies més amples, i que el carrer del Valira (des del túnel del Pont Pla fins l'encreuament amb les avingudes comercials)– va ser celebrat pels cònsols. Evidentment Escaldes-Engordany i Andorra la Vella ho van celebrar principalment per la part que els toca, que se'ls van acceptar els projectes –encara que a Andorra la Vella li queda pendent poder reobrir al trànsit el pont de la Rotonda. Des de tots dos comuns, la cònsol major de la capital, Rosa Ferrer, i Calvet, van coincidir en assenyalar que la reunió havia «anat bé».

Des de la Massana, el cònsol major, David Baró, va valorar que havia imperat «el sentit comú», doncs es va treballar el conjunt de propostes de manera global i amb una «visió de país». Així, va declinar valorar si l'opció d'obrir a doble sentit de circulació el carrer del Valira era beneficiós per la Massana o no. «Des de la rotonda del Km0 veus que podries anar recte», explicava, i permetent-ho «els ciutadans hi guanyaran perquè és més directe i fàcil», «afavorirà que la gent no es perdi», i a més es repartirà el trànsit també pel túnel de les Dos Valires. Baró es va mostrar impacient per què aquestes reformes s'implementin. «Esperem que sigui el més aviat possible», va manifestar calculant que podria ser «qüestió de setmanes, o potser mesos», tot i que va reconèixer que «tampoc ve d'una setmana».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT