PUBLICITAT

Suñé prepara un nou model educatiu més personalitzat per a l'any vinent

  • La demanda de beques es dispara en tres anys i aquest puja un 10%, desbordant al ministeri
LUIS GARRIDO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
La ministra d'Educació, Roser Suñé, ahir abans de la comissió. Foto: TONY LARA

El nou pla de remodelació i millora del sistema educatiu andorrà ja està en marxa. Haurà d'estar enllestit per al proper any escolar, quan es començarà a aplicar en el primer curs de segona ensenyança i en el tercer de primera. Un redisseny del format actual que encara no queda clar del tot –si bé en bona part, reconeix el Departament d'Educació, és perquè encara no està enllestit–, i pel que ahir la ministra Roser Suñé va haver de comparèixer a la Comissió Legislativa d'Educació i Cultura.

La titular del Ministeri d'Educació va explicar que en aquest Pla Estratègic de Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (PERMSEA) ja s'ha fet tot el treball de continguts. I que ara s'està treballant en la formació dels docents. I és que el canvi serà metodològic majoritàriament, va explicar la ministra.

Segons es planeja, durant la setmana, l'alumne treballarà projectes concrets, en grup i en solitari, que hauran de servir per què assoleixi els coneixements. No només per la via normal teòrica, sinó de forma que l'aprenentatge s'aconsegueixi després de practicar. «Ha de servir per aprendre reflexionant i solucionar problemes quotidians», va explicar Suñé, que considera «fonamental» que els alumnes «apliquin el coneixement» a la rutina diària.

Camins individualitzats / Una característica important d'aquest pla és que l'alumne, des de ben aviat, anirà aprenent en «recorreguts individualitzats», va explicar la directora de Sistemes Educatius, Mercè Cabré. Tal i com va explicar, es donarà l'ensenyament per mòduls i aquests orientaran a l'alumne de cara al que estudiarà al batxillerat o a la formació professional.

La ministra, però, va recalcar que si bé aquests itineraris personals es faran des de ben petit –els escolars podran decantar-se per les ciències o les lletres–, aquests no deixaran de ser variables. «Amb 14 anys encara no se sap què es vol fer professionalment», va reconèixer la ministra, motiu pel que es donarà opció a canviar aquests camins personalitzats en el decurs de la trajectòria acadèmica. Encara que, va dir, cada cop serà més difícil conforme s'avancin cursos.

D'aquesta forma, la ministra va explicar que la tasca dels docents serà «fonamental» en el nou pla. I és que alguns professors tindran el paper clàssic, però els tutors seran educadors i orientadors també. Hauran de fer que els escolars, de manera individualitzada, puguin desenvolupar el que volen fer en el futur.

Suñé també va valorar les xifres de l'inici del curs passat. L'educació es va mantenir en nivells similars als de l'any anterior, amb 10.803 estudiants, una variació en positiu de només un 0,2%. En relació als tres sistemes, el francès es va mantenir pràcticament invariable, si bé l'espanyol es va retallar en 62 persones fins a les 3.155, que van fer créixer l'andorrà fins als 4.293 escolars.

On sí que hi ha un augment fort és en la demanda de beques. Aquest any s'han so·licitat 1.867 ajudes, un 10,6% més que l'any anterior. I la pujada és notable si es té en compte que al curs passat aquestes van créixer un 8%, i l'anterior en aquell un 18%.

És per aquest motiu que Suñé va dir que altra de les reformes previstes és millorar l'anàlisi d'aquestes demandes. Amb nous equips informàtics i personal que puguin assumir aquesta tasca.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT