PUBLICITAT

La societat civil no creu que l'obertura funcioni a curt termini

  • Els empresaris demanen una millora en el desplegament fiscal i que es posi ordre
  • El sindicat principal reclama sortir a buscar clients i no esperar als inversors estrangers
LUIS GARRIDO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una dona passeja al costat d'un local en lloguer, el passat estiu. Foto: ÀLEX LARA

Les xifres que va donar BPA el passat dilluns no van sorprendre a la societat civil andorrana. L'actualització del decreixement i la constatació dels quatre anys seguits en recessió, sense un horitzó clar, no van estranyar ni a les patronals del país ni als representants dels treballadors. Més enllà, també reforcen les afirmacions del director del banc, Joan Pau Miquel, en relació a l'escassetat d'influència de l'obertura econòmica –principal objectiu del Govern– i la seva limitada possibilitat de donar resultats aviat.

«La solució no està en mans dels governants, sinó de la crisi», va manifestar Miquel. La dependència dels països veïn , va estimar el director de BPA, i la feblesa dels principals sectors andorrans no poden ser absorbides per l'obertura. Al menys, no ara. Conclusió amb la que concorda el president de la Confederació Empresarial Andorrana, Xavier Altimir, que va refermar ahir que «els resultats no es notaran a curt termini; es veuran a mig o llarg temps». Segons ell, la crisi dels països veïns influeix notablement als comptes del Principat, i patim les recessions francesa i sobretot espanyola.

Però Altimir també va explicar que el procés d'obertura econòmica es podria enfortir abans i «podria accelerar-se» en cas que el desplegament fiscal es fes el més aviat possible.

Ordre fiscal / En fiscalitat també va opinar el president de la PIME, Marc Aleix, que va considerar necessari «posar ordre» amb la legislació fiscal. «Tothom esquiva impostos, l'IGI no es declara en part perquè tampoc s'ha recaptat en molts casos, i s'ha de dir com fer aquesta imposició». El cap de la patronal avisa que hi ha «desordres» en les lleis relatives als impostos i a la CASS, i que mentre no s'arreglin, les empreses estaran desprotegides.

Però més crític és Aleix quan es refereix a l'obertura econòmica. Ell no creu que sigui el més important, ja que «s'està abandonant als andorrans». Perquè, explica, hi ha molts empresaris locals amb grans capitals que, al final, han d'acabar invertint fora del Principat. «Aquí tenim intrusisme d'empreses de fora a preus que no són competència, i a més evasió fiscal», va lamentar Aleix. «I després qui vulgui exportar legalment, no sap com fer-ho», va explicar. Motius pels que molts inversors surten fora del país i s'instal·len directament a un país de la Unió Europea. «I quan ja estan dins de la comunitat, ja no tornen a Andorra i els perdem», va estimar.

En relació a les polítiques del Govern, l'empresari no veu amb bons ulls que aquells andorrans que volen invertir o muntar un negoci «hagin de passar més temps resolent problemes administratius que fent negocis». A més d'apostar per una obertura que dóna «dependència del turisme low-cost quan volem oferir qualitat», va criticar les grans inversions sense resposta de visitants.

El secretari general de la Unió Sindical d'Andorra, Gabriel Ubach, també va criticar que «el Govern espera que des de fora ens treguin les castanyes del foc» amb aquest procés d'obertura. Quan, va precisar, «el que s'ha de fer és sortir a fora a buscar clients». I demana que, mentre al Govern es busquen excuses, «no s'està tirant cap endavant».

Ubach és molt crític amb inversions com la del Cirque du Soleil, ja que pensa que «el Govern es gasta diners públics sense esperar cap retorn, però si fossin diners de la seva butxaca no ho faria». ¿On afirma Ubach que seria molt més beneficiós invertir el capital públic? En atreure més turistes que, segons ell, no hauria de ser difícil. «Tenim de les millors pistes d'esquí, la pujada de l'IVA a Espanya i el que necessitem és portar uns 10.000 turistes setmanalment»,manifesta.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT