PUBLICITAT

Els tècnics proposen minimitzar l'impacte dels aparcaments

  • Un dels punts febles dels dominis són les grans superfícies enquitranades i sobredimensionades
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
El director de l'Observatori del Paisatge de Catalunya, Joan Nogué, en un moment de la seva ponència a la Jornada, ahir a MoraBanc. Foto: EL PERIÒDIC

La Guia d'integració paisatgística de les estacions d'esquí alpí d'Andorra, que es va presentar ahir en el marc de la Jornada sobre paisatge i estacions d'esquí, pretén ser una eina de sensibilització sobre la importància del paisatge i la necessitat que les instal·lacions turístiques el respectin. La guia també pretén orientar les decisions que puguin implementar les estacions a l'hora de millorar les seves instal·lacions tot i reduint-ne l'impacte mediambiental. La responsable de la guia, la paisatgista i arquitecta Roser Ginjaume, va destacar ahir que un dels punts que «s'hauria de començar per millorar és l'impacte paisatgístic que provoquen els aparcaments a les pistes, ja que són la porta d'accés a les estacions i, per tant, el primer que veuen els turistes». Ginjaume va considerar que caldria reestructurar-los, reduir-los o recuperar-los plantant-hi algun tipus de vegetació. L'arquitecta també està convençuda que la feina que cal que facin les estacions no és tant una qüestió de gran inversió com de «canviar la mirada». El manual dissenyat per Ginjaume també serveix per analitzar la integració dels dominis i totes les instal·lacions, com ara accessos, aparcaments, edificis i ginys en el paisatge, els hàbitats, la vegetació i la topografia. I inclou recomanacions com ara la necessitat de reestructurar i dimensionar les zones d'aparcament, ja que segons Ginjaume, estan calculades pels dies punta, i com que els dominis actuals són la suma de petites estacions, «algun aparcament podria desaparèixer o reestructurar-se». La guia també aposta per potenciar el transport públic, i Ginjaume diu que en aquest sentit, caldria que el Govern i els comuns definissin una estratègia per reduir els vehicles a les estacions. L'autora de l'estudi reconeix que les estacions d'esquí d'Andorra són punteres en el respecte pel paisatge, fet que queda demostrat amb la revegetació del terreny, o a l'hora de potenciar iniciatives com les de compartir cotxe per anar a esquiar.

En canvi, va considerar com a punts febles la imatge dels accessos i aparcaments i l'impacte que tenen alguns elements durant l'estiu i que es podrien retirar un cop acabada la temporada d'esquí. Un altre dels aspectes a millorar és la integració paisatgística de les basses d'aigua artificials que es construeixen per alimentar els canons de neu.

Més intervencions / La Jornada sobre turisme i estacions d'esquí és una iniciativa del Ministeri de Turisme i Medi Ambient amb la col·laboració de MoraBanc que s'emmarca en l'Estratègia Nacional del Paisatge, perquè les estacions d'esquí ocupen el 4% del territori i provoquen un dels impactes més forts. El director de l'Observatori del Paisatge de Catalunya, Joan Nogué, que també va assistir a la Jornada va destacar que el turisme de muntanya «s'està diversificant cada cop més, i que la diversificació és el futur, perquè el turisme de neu pateix un estancament». El director de producte d'Andorra Turisme, Enric Torres, va dir que «a l'hora de dissenyar les campanyes de promoció, el paisatge és important perquè l'objectiu és captar visitants que valoren la natura».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT