PUBLICITAT

La guia d'integració paisatgística de les estacions d'esquí recomana millorar l'impacte dels aparcaments

  • La responsable de la guia, la paisatgista i arquitecta Roser Ginjaume considera que caldria reestructurar-los, reduir-los o recuperar-los plantant vegetació
13112012_paisatge
Els ponents de la jornada sobre paisatge i estacions d'esquí, moderats pel director de Medi Ambient, Marc Rossell. Foto: ANA/ Marta Tort
La guia d'integració paisatgística de les estacions d'esquí alpí d'Andorra, que aquest dimarts s'ha presentat en el marc de la Jornada sobre paisatge i estacions d'esquí, vol servir per sensibilitzar sobre la importància del paisatge i la necessitat que les instal·lacions turístiques el respectin, i ser una eina que pugui orientar les decisions a l'hora de millorar les estacions. La responsable de la guia, la paisatgista i arquitecta Roser Ginjaume, ha destacat que un dels punts que s'hauria de començar per millorar és l'impacte paisatgístic que provoquen els aparcaments de les pistes, ja que són la porta d'accés a les estacions i, per tant, el primer que veuen els turistes, i considera que caldria reestructurar-los, reduir-los o recuperar-los plantant vegetació. Ginjaume s'ha mostrat convençuda que la feina que cal que facin les estacions no és tant una qüestió de grans inversions sinó de 'canviar la mirada'.
La jornada sobre turisme i estacions d'esquí organitzada aquest dimarts pel Ministeri de Turisme i Medi Ambient amb la col·laboració de MoraBanc ha servit per presentar la Guia d'integració paisatgística de les estacions d'esquí alpí, que analitza com de respectuosos són els dominis amb el paisatge a nivell dels hàbitats, la vegetació, la topografia, els accessos i aparcaments, els edificis i infraestructures, i la gestió de l'aigua, i dóna pautes i criteris per millorar en aquest aspecte. La guia s'ha fet d'acord amb l'Estratègia Nacional del Paisatge, i tenint en compte que les estacions, que ocupen un 4% del territori, provoquen un dels impactes més forts del país a nivell paisatgístic.

Alguna de les recomanacions que fa la guia és la necessitat de reestructurar i dimensionar les zones d'aparcament, ja que segons Roser Ginjaume, estan calculades pels dies punta, i com que els dominis actuals són la suma de petites estacions, 'algun aparcament podria desaparèixer o reestructurar-se'. La guia també aposta per potenciar el transport públic, i Ginjaume diu que en aquest sentit, caldria que el Govern i els comuns definissin una estratègia per reduir els vehicles a les estacions.

L'autora de l'estudi reconeix les estacions d'esquí d'Andorra són molt punteres en el respecte pel paisatge, i que així ho demostra l'experiència que tenen en la revegetació del terreny, o a l'hora de potenciar iniciatives com les de compartir cotxe per anar a esquiar. En canvi, considera com a punts febles la imatge dels accessos i aparcaments i l'impacte que tenen els elements de neu durant l'estiu, per la qual cosa es recomana que es retirin un cop s'acabi la temporada d'esquí. Un altre dels aspectes a millorar és la integració paisatgística de les basses artificials que es construeixen per abastir els canons de neu.

Durant la jornada dedicada al paisatge i a les estacions d'esquí també s'ha comptat amb la ponència del director de l'Observatori del Paisatge de Catalunya, Joan Nogué, que ha destacat que el turisme de muntanya s'està diversificant cada cop més, i que la diversificació és el futur, perquè el turisme de neu pateix un estancament. 

De la seva banda, el director de producte i nous projectes d'Andorra Turisme, Enric Torres, ha dit que a l'hora de dissenyar les campanyes de promoció, el paisatge cada cop està més present perquè l'objectiu és captar visitants que valorin més la natura i que no associïn tant la imatge d'Andorra amb l'esquí i les compres, de manera que pernoctin més al país i reparteixin més la despesa turística que fan.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT