PUBLICITAT

La Carlemany, per a vianants

  • El Comú d'Escaldes-Engordany vol treure el trànsit de l'eix comercial a partir del 2013
  • El projecte s'acabarà a finals del 2015, convertint l'avinguda en una gran voravia
ÈLIA ORTS GARRI
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
A l'esquerra, l'aspecte que presenta l'avinguda Carlemany. A la dreta, projecció de com s'hauria de veure a finals del 2015 Foto: ÀLEX LARA / COMÚ E-E

Els cònsols d'Escaldes-Engordany van presentar ahir el projecte per treure els vehicles de l'avinguda Carlemany. Entenen que aquest és un projecte «de futur» i «de país», a part de ser-ho parroquial. La voluntat és que l'any que ve, un cop estudiades les implicacions i els canvis de circulació a efectuar, l'eix sigui per a vianants. Però el projecte no s'acabarà fins a finals del 2015, quan es pugui pavimentar tot l'ample de l'avinguda amb panots, continuant les actuals voravies.

Després d'uns mesos treballant-hi –tres–, ahir Trini Marín i Marc Clavet van presentar el projecte per treure els vehicles de l'avinguda Carlemany. En concret, des del carrer de la Unió fins a l'avinguda de les Escoles, més de 700 metres de recorregut. La voluntat és cobrir tot l'ample de la via amb els mateixos panots que ara dibuixen les voravies. Però això no arribarà fins el 2015, i el pressupost estimat per fer-ho serà al voltant del milió d'euros, segons va comentar el cònsol menor, Marc Calvet, que també s'encarrega d'Urbanisme. Ara bé, l'any que ve ja es vol tancar al trànsit rodat –«com més aviat millor»–, si bé amb algunes excepcions. En una primera fase, es vol deixar l'avinguda Carlemany «tal i com la tenim», però dotant-la de més mobiliari urbà i facilitant la instal·lació de terrasses –en el pressupost de l'any que ve ja es comptarà amb una partida per a l'embelliment i mobiliari–, i més endavant, pavimentar el centre de l'eix.

La idea és «revitalitzar» l'economia, i per això es vol «un nova manera de viure l'avinguda i el comerç del país», va apuntar Calvet, que va afegir que cal que els comerciants «es facin seva» l'avinguda. Això és, que pensin «més enllà de l'aparador». La gran voravia serà un element comú, i es vol consens per determinar elements com l'enllumenat, la neteja del carrer, etcètera. Es tracta «d'unificar els criteris per l'embelliment», en paraules de Marín. En definitiva, «es tracta de fer que l'avinguda funcioni».

PENDENTS DE LA TAULA DE MOBILITAT / El trànsit es tancarà quan es tingui resposta de la Taula de Mobilitat. Ahir mateix el comú trametia una carta demanant que s'estudiessin les implicacions de convertir en illa de vianants l'avinguda Carlemany des del carrer de la Unió fins a l'avinguda de les Escoles. Cal determinar els canvis de sentit que hauran de patir alguns carrers i estudiar els serveis que hauran d'entrar a la via, com són Policia i Bombers, per exemple. A més, el comú també vol permetre accessos puntuals, per a càrrega i descàrrega de mercaderies, així com pels clients dels hotels radicats a l'eix.

Igualment, Calvet va explicar que els carrers perpendiculars que actualment travessen l'avinguda, ho continuaran fent sense més afectació que els possibles canvis de sentit que determini al Taula de Mobilitat.

La propera reunió d'aquest organisme serà el dia 16 de novembre, i les autoritats escaldenques confien que es començarà a parlar del seu projecte i es mirarà de coordinar-ho, tot i que ni es tindrà una resolució aquella data.

Marín va justificar la necessitat d'estudiar bé els canvis que comportarà, per evitar que passi com fa uns anys enrere i assegurar-se que tothom ho té «molt clar». En aquest sentit, la cònsol major entén que caldrà un «canvi de mentalitat». De tota manera, els canvis no haurien de tenir una elevadíssima repercussió en el dia a dia i el trànsit, doncs durant les obres de la galeria tècnica i d'embelliment ja es va tallar l'accés rodat a la via i hi van haver alguns canvis en la circulació i no va tenir grans efectes circulatoris, va recordar Calvet, que va afegir que «el flux a l'avinguda ja no és el que era».

AMB BONS ULLS / Els cònsols van exposar que havien visitat ja una trentena de comerciants, que en conjunt representen més establiments, sent la majoria de l'eix. Segons van relatar, els comerciants haurien rebut el projecte amb «entusiasme».

D'altra banda, van explicar que havien exposat el projecte també a les autoritats del Comú d'Andorra la Vella. En aquest sentit, el gest d'Escaldes-Engordany podria facilitar que l'avinguda Meritxell també acabi sent territori exclusiu per a vianants.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT