PUBLICITAT

Els riscos del Patapou

  • El Comú emfasitza els perills de l'emplaçament i l'afectació sobre veïns i equipaments de la zona
  • El Superior va condemnar l'administració el 2009 per permetre construir cases «en un lloc perillós»
E. A.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Vista de la plataforma al Roc del Patapou, on s'ha d'ubicar l'Heliport Nacional segons l'adjudicació feta pel Govern, i d'altres horts i edificis de la zona Foto: TONY LARA

La demanda que el Comú d'Andorra la Vella ha presentat contra el Govern i contra Heliand-CatHelicòpters per l'adjudicació de la construcció i posterior gestió de l'Heliport Nacional recull els arguments que, fins al moment, han anat exposant públicament tant la cònsol major de la capital, Rosa Ferrer, com l'advocat i portaveu de la plataforma ciutadana No a l'Heliport del Patapou, Isidre Bartumeu. Amb relació als riscos per a la població, les conclusions del text de la demanda són contundents: «En lloc d'escollir la implantació de l'Heliport en un lloc on es minimitzi la vulneració dels drets fonamentals dels ciutadans, els riscs i les molèsties i pol·lució acústica [...], el Govern ha escollit el lloc on més intensament gran quantitat de població més important d'Andorra [sic], amb centres escolars, assistencials, etcètera, sofriran». I encara afegeix: «Hi ha dues ofertes més al concurs, cap d'elles té l'afectació sobre la població com l'afectació que té la del Roc de Patapou [...], que el Govern ni ha estudiat. A més, el propi Comú ha fet una oferta alternativa de l'antic terreny comunal (terreny de l'antic forn d'escombraries)».

Els demandants tenen molt clar que, si eventualment es produeix algun accident, la responsabilitat serà del Govern perquè «en lloc d'implantar l'Heliport en un lloc sense risc, [...] prefereix el lloc arriscat». En aquest punt, la demanda recorre a la jurisprudència: una sentència del 14 de desembre de 2009, per la qual el Tribunal Superior va condemnar el Govern i el Comú d'Andorra la Vella a rescabalar uns particulars pels danys que havien patit com a conseqüència d'una caiguda de roques al Solà d'Andorra la Vella. La causa de la condemna està explicitada a la sentència i quedar recollida a la demanda contra l'adjudicació de l'heliport: «L'administració pública, en autoritzar la construcció de cases en un lloc perillós, va entrar en responsabilitat».

D'aquella sentència, i vistes les circumstàncies de l'adjudicació. el Comú d'Andorra la Vella, com a part demandant, n'extreu la conclusió que «el fet d'autoritzar l'heliport d'Andorra en aquell precís indret de risc geològic real i ben conegut, sense accés rodat –la qual cosa no solament redueix sinó que impedeix, en cas de sinistre, la deguda resposta als efectes del mateix–, fa néixer responsabilitat de l'administració governamental».

El Comú, evidentment, es desentén de qualsevol responsabilitat que pugui derivar d'aquesta adjudicació. Les raons també s'exposen a la demanda: «En lloc de tenir una actuació democràtica, constitucional i legal, permetent i propiciant que el Comú pugui exercir les seves competències en harmonia, col·laboració i cooperació amb la del Govern, el Govern ha ignorat i marginat sense ni tan sols reconèixer-se-li la més mínima expressió de la participació que constituiria l'emissió d'un informe previ».

La polèmica està servida. Amb petició de suspensió de l'adjudicació inclosa, «davant la magnitud del projecte, de les vulneracions competencials i béns jurídics a protegir, entre els quals drets fonamentals».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT