PUBLICITAT

L'Acoda proposa un concurs com el de l'heliport per als autobusos

  • Els transportistes de viatgers coincideixen amb la necessitat de disposar de tal equipament
E. O. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
L'actual estació d'autobusos és privada i en un terreny de lloguer Foto: TONY LARA

La necessitat de disposar d'una estació nacional d'autobusos és un tema recurrent que de manera cíclica es posa damunt la taula i ocupa un espai a l'agenda política. Ja fa anys que se'n parla, alguns situen l'origen del debat a mitjans de la dècada dels 80. El que ha acabat aparcant el debat és la falta d'un emplaçament. Per això, des de l'Associació de Contractistes d'Obra (Acoda) apunta com a solució i per disposar definitivament d'una estació nacional d'autobusos la convocatòria d'un concurs públic, seguint les pautes del celebrat per tenir un heliport nacional. Això és, que el propi concursant aporti una ubicació, es responsabilitzi de la construcció i també de la gestió.

El gerent de l'Acoda, Víctor Filloy, apunta que el projecte d'estació nacional d'autobusos podria formar part de la llei de projectes estratègics que reclama l'entitat per desencallar algunes obres, per la qual es reduirien les traves burocràtiques. A més, assegura que aquesta obra és «d'interès pels propis actors», com són les companyies de transport de passatgers, i que pel seu volum, tampoc seria una obra que ajudés el sector de la construcció. L'Acoda defensa el projecte «no tant per l'ajuda pel sector [de la construcció] sinó pel desenvolupament de l'economia interna». Filloy considera que és «una infraestructura important pel país», doncs la majoria dels visitants del país arriben per carretera. Així, el gerent de l'Acoda fins i tot comenta que «és estrany» que Andorra no disposi encara de tal infraestructura, quan «fins i tot a la Seu d'Urgell n'hi ha».

UNANIMITAT DEL SECTOR / Preguntats diversos representants del sector del transport de viatgers, tots coincideixen en remarcar la importància de disposar d'una central d'autobusos. «Interessa molt que es faci», afirma el representant d'Autocars Nadal, Joan Nadal. «És una reivindicació de sempre», recorda el gerent del Grup Montmantell, Jordi Gaeta. «És important, una vella reivindicació i seria interessant», manifestava el president de l'Associació de Transportistes de Passatgers, Gabriel Dallerès.

Hi ha hagut diversos moments en què hi havia gent que proposava solucions a la manca de tal infraestructura, segons apunta Dallerès, que afirma que ara hi ha «solucions parcials». Malgrat aquestes, «seria millor una estació centralitzada», reconeixia el també representant de la Cooperativa Interurbana tot apuntant que «el major problema és trobar un emplaçament».

Similarment, Gaeta recordava que l'estació actual és «privada» i «té una vida limitada». Així expressava el temor per quan en el futur el contracte de lloguer actual del terreny no es renovi, doncs «no tindrem d'on sortir ni on arribar».

Nadal coincidia que «l'important és trobar l'emplaçament». Un cop es tingui, «ens veuríem capacitats per fer-ho nosaltres mateixos», doncs l'obra tampoc ha de ser excessivament gran, es vol «una estació a la mida del país, sense grandeses», i igualment la gestió tampoc hauria de ser un gran problema. Nadal és qui més va remarcar la importància de disposar d'una estació nacional d'autobusos «com més aviat possible», doncs amb aquesta infraestructura es donaria també «un millor servei».

Així doncs, comparteixen en part la idea de l'Acoda, tot i que si tinguessin emplaçament estarien disposats a construir l'estació ells mateixos.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT