PUBLICITAT

El Tribunal de Comptes haurà de bregar amb un retard no previst

  • La llei de finançament electoral li atribueix una competència fiscalitzadora obligatòria
EVA ARASA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
L'entrada lateral a la nova seu del Consell General, on hi ha ubicat el Tribunal de Comptes Foto: TONY LARA

El Tribunal de Comptes hauria de fiscalitzar els números presentats per Moviment Massanenc (MM) relatius a la campanya de les últimes eleccions comunals, «per respecte als electors i ciutadans d'aquella parròquia». Com a mínim, aquesta és l'opinió del president de la Comissió Legislativa de Finances, Martí Salvans, que considera que, en qualsevol cas, s'ha de separar aquesta «funció fiscalitzadora» del Tribunal de Comptes –establerta explícitament a la Llei qualificada de finançament electoral– de la possibilitat que s'atorgui una subvenció a la candidatura encapçalada per Robert Albós.

De fet, si bé l'article 11.3 de l'esmentada llei estableix un màxim de vuitanta dies perquè les candidatures «que acomplissin els requisits exigits per a rebre subvencions estatals» presentin la seva comptabilitat davant del Tribunal de Comptes, el text legal no preveu enlloc cap règim sancionador, ni cap sanció expressa, en cas que alguna candidatura incompleixi el termini. És més, aquest termini, segons es desprèn de l'articulat de la llei, està vinculat a la sol·licitud de la subvenció estatal, però no pas a la fiscalització –s'entén que obligatòria– per part del Tribunal de Comptes.

El retard en la presentació dels comptes per part de Moviment Massanenc respon a «motius de força major», segons va confirmar el cap de llista i actual conseller de comú, Robert Albós. Albós va afegir que s'ha mostrat «predisposat en tot moment» a comparèixer davant del Tribunal de Comptes per «oferir les explicacions que es considerin necessàries», i que tindrien a veure amb problemes de salut de l'administrador electoral de la candidatura.

RETARD RELATIVAMENT EXCEPCIONAL / Salvans «té constància» que, de retards en la presentació dels comptes de les candidatures electorals, n'hi ha hagut en altres ocasions. Això sí, es tractaria de «retards de dies o, com a molt, setmanes, però en cap cas de mesos», com ha passat amb Moviment Massanenc.

El fet és que MM va presentar els seus comptes el mes d'agost, tres mesos després que el Tribunal de Comptes tanqués el seu informe «en relació amb les despeses electorals relatives a les eleccions comunals celebrades el 4 de desembre de 2011» –admès a tràmit i publicat al Butlletí del Consell General del 25 de juny. I ho va fer simultàniament davant del Tribunal de Comptes i la Sindicatura.

L'excepcionalitat de la situació i el fet que la llei no tingui previst com s'ha d'actuar en cas que alguna candidatura incompleixi els terminis explicarien que la Sindicatura dubtés si els comptes de Moviment Massanenc s'havien de traslladar directament a la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost, que és qui a l'agost tenia l'informe del Tribunal de Comptes damunt la taula, o bé si havien de ser examinats prèviament per l'òrgan tècnic de fiscalització, abans de ser tramesos a l'esmentada comissió del Consell General. Finalment, i després de les consultes jurídiques corresponents, s'hauria optat perquè sigui el Tribunal de Comptes qui informi en primer lloc sobre els comptes presentats amb retard.

Segons Martí Salvans, el Tribunal de Comptes no s'hauria d'inhibir del seu rol fiscalitzador malgrat el retard: «És important de cara als electors i la ciutadania en general, ja que és la garantia que els comptes han estat portats comme il faut».

En realitat, tant la Llei qualificada de finançament electoral com la Llei del Tribunal de Comptes atribueixen a aquest òrgan tècnic una competència fiscalitzadora que persegueix l'objectiu «d'introduir transparència, equilibri i igualtat en la vida política». La fiscalització s'entén, doncs, que és obligatòria i, fins i tot en el cas que una candidatura decidís no presentar la seva comptabilitat, l'article 11.4 de la Llei de finançament electoral diu ben clar que el Tribunal de Comptes té la potestat de «reclamar els aclariments i documents que estimi pertinents».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT