PUBLICITAT

El GRM fa 75 serveis en 10 mesos

  • El 80% dels rescats s'han fet amb helicòpter i el 13,6% són recerques de gent que es perd fent excursions, sobretot turistes. Els avenços tecnològics també permetran salvar més vides
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un dels vehicles de muntanya. FOTO: TONY LARA

El Grup de Rescat de Muntanya (GRM) ha fet 75 serveis en el que va d'any, nombre que supera en un 13,6% el de tot l'any passat. El 80% de rescats s'ha fet amb helicòpter i el 19% són recerques de gent perduda. Així, el GRM ha comptabilitzat 56 ferits i tres víctimes mortals, un nombre que és inferior a la de l'any passat, quan es van produir 64 ferits i sis morts. L'any passat, el nombre de víctimes mortals va ser superior a la mitjana dels darrers anys a causa de l'accident d'helicòpter en què van morir cinc persones. El responsable del GRM, Òscar Santos, creu que l'increment d'intervencions respon a la més gran demanda d'activitats a muntanya. Santos també constata un augment dels excursionistes que hi pugen per entrenar-se i participar en curses. La majoria d'intervencions, però, són per accidents de persones inexpertes, sobretot turistes, mentre que els accidents d'esportistes són menys habituals. En general, Santos admet que la gent no és ni més imprudent ni va menys equipada, sinó al contrari, informa l'ANA.

Avanços tecnològics

Santos afegeix que augmenten els ferits lleus, ja que gràcies al desplegament de la telefonia mòbil, els excursionistes demanen ajuda més fàcilment, mentre que fa uns anys els accidentats lleus acabaven tornant a casa pel seu propi peu. Els bombers col·laboren amb el creador d'una aplicació per a mòbils que pot alertar-los i facilitar les coordenades GPS en cas que no detecti moviment de l'excursionista durant un cert temps. Un dels últims avenços per sobreviure a les allaus són les motxilles que porten un globus, que l'usuari infla en produir-se l'allau. El globus l'ajuda a no ser engollit per la neu i a aflorar a la superfície.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT