PUBLICITAT

Quan és l'alumne qui ensenya

  • L'educació andorrana mostra com s'adapta a les noves tecnologies, un pas ja «obligatori»
CLARA GARNICA
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
Docents debaten sobre noves tecnologies ahir a l'UdA Foto: ÀLEX LARA

Les noves tecnologies democratitzen l'educació, coincideixen en assegurar els docents assistents ahir a un dels tallers de treball organitzats en el sí de les II Jornades de reflexió educativa a la Seu d'Urgell i Andorra. Per una banda, perquè permeten millorar l'accés a tots els infants, però també perquè eliminen estaments: la figura de l'educador ja no és tan predominant. Actualment, ens trobem en un punt en què sovint són els alumnes els que ensenyen als professors, «s'han canviat els papers», reconeix Mireia Montané, moderadora del taller.

Per tal d'evitar aquesta situació, o almenys reduir-ne les diferències, els assistents al debat conclouen que cal més formació als educadors, i de fet és per aquest motiu que es troben participant en aquestes jornades. Han vingut de diferents centres de Catalunya i també d'Andorra, i concretament en aquest taller organitzat a l'UdA se'ls exposa com l'ensenyament del Principat s'adapta a aquesta «obligació» cada vegada més clara d'integrar-se a les noves tecnologies. L'encarregat d'explicar-ho és Josep Manel Molina, cap de l'Àrea de Desenvolupament Tecnològic Educatiu del Ministeri d'Educació. Informa de tot el procés per implantar la xarxa Educ& a les escoles del país.

Segons consideren els assistents, també la moderadora, el reduït territori andorrà permet que els estaments polítics –el ministeri– puguin conèixer millor la realitat de les escoles. I la seva manera de funcionar, amb tres sistemes educatius i tots els centres –menys un– de titularitat pública, permet fer del Principat «un laboratori de l'ensenyament públic avançat i innovador», considera Montané.

Faltava que aquesta bona fama que té el país entre els docents catalans fos corroborada amb les explicacions de Molina. Han passat més de 25 anys des que es va començar a parlar de noves tecnologies a l'educació, amb l'arribada dels primers ordinadors a les escoles andorranes. Ara ens trobem en el procés de consolidació de la xarxa Moodle, una plataforma de programari obert per a docents, alumnes i fins i tot pares. La seva implantació «ha estat un èxit», assegura Molina. Va començar com a prova pilot fa un parell de cursos i ara ja la tenen totes les escoles. Això sí, la utilitzen en diferents graus. Hi ha escoles més posades, d'altres més reticents. I aquí surt de nou el tema de la formació: sense formar als professors costa tirar-ho endavant.

Per tot, de moment, «no estem preparats perquè això sigui l'eina, és només una d'elles en la tasca d'ensenyar», reconeix Molina. Queda encara, per tant, molta tasca a fer. Però els alumnes no esperen.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT