PUBLICITAT

L'ACU obre 126 expedients en el primer semestre de l'any

  • Sarmiento reitera que cal buscar una forma per "desjudicialitzar" els processos per resoldre els casos
  • Augmenten les denúncies per la venda de productes que no porten el segell de la UE
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA


04082010-sarmiento
Sarmiento fa el balanç, a la seu de l'ACU. Foto: ANA

L'Associació de Consumidors i Usuaris (ACU) ha rebut 702 consultes durant el primer semestre de l'any i ha obert 126 expedients, 93 dels quals han estat resolts, 25 es troben actualment en tràmit i vuit s'han tancat sense resoldre. Entre les irregularitats detectades, el director de l'ACU, Joan Antoni Sarmiento, ha destacat la venda de productes d'electrònica "de procedència dubtosa", els problemes amb els retorns de l'aval als arrendataris dels pisos i amb les clàusules contractuals d'algunes companyies d'assegurances. Sarmiento ha reiterat que caldria buscar una manera per "desjudicialitzar" els processos per resoldre aquests problemes. D'altra banda, el 19% de les demandes d'informació han estat realitzades per empreses "que volen fer les coses ben fetes", un percentatge que triplica el de les consultes des dels negocis durant els anys 2007 i 2008.

Dels 126 expedients que ha obert l'ACU durant el primer semestre, 67 han estat creats per la Comissió de béns i consum de l'associació. En aquest camp, la major part de les consultes es generen a entorn de la venda al detall de productes d'electrònica. Segons ha assenyalat Sarmiento, els comerciants del país continuen aplicant unes tècniques de venda "dubtoses", que "indueixen a la confusió del consumidor". Les garanties també "continuen sent una assignatura pendent", atesa la negativa dels venedors a assumir-les. Així mateix, es continuen constatant "preus abusius en alguns articles", que "sobretot afecten als turistes" que vénen de fora. S'hi sumen les "ofertes fraudulentes" i la venda de productes que no porten el segell de la Unió Europea. En concret, s'ha detectat un cas de venda de càmares fotogràfiques de gamma alta de procedència irregular, així com la comercialització d'iPads abans que es venguessin a Europa. L'ACU ha denunciat aquests casos a Inspecció de Comerç.

La Comissió de Serveis, en canvi, ha obert 52 expedients. Sarmiento ha destacat l'increment "significatiu" de les consultes i expedients amb relació a les agències de viatges, que s'ha disparat a causa d'una agència de viatges de la capital i que actualment té oberts dos processos judicials. També han crescut les demandes d'informació relatives als tallers d'automòbils, un dels pocs sectors "que té una regulació específica, correcta i adequada", però que alguns se la salten, segons ha assenyalat Sarmiento. També pel que fa als serveis de reparació a la llar han arribat casos de factures poc o gens detallades i amb uns preus finals que sobrepassen "llargament el pressupost inicial".

En algunes companyies d'assegurances s'han donat casos de clàusules contractuals que són "dubtoses" i, segons Sarmiento, es produeixen alguns actes "de mala fe". I respecte als serveis bancaris, en el cas d'una entitat bancària, "a les persones que tenien un descobert se'ls aplicava unes penalitzacions excessives, de fins a 35 euros setmanals". La recomanació inicial de l'ACU a les persones que es queixaven d'aquesta situació era que demanessin explicacions al banc de per què s'aplicava això i amb base a quin contracte. Sarmiento hi ha afegit que "cal suposar que s'ha anat corregint progressivament" la situació, atès que les persones no han tornat a dirigir-se a l'ACU. Igualment, l'associació va transmetre el neguit sobre aquest fet al ministre Pere López perquè procedís de la manera que considerés oportuna.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT