PUBLICITAT

RTVA vol més inversió tecnològica després de retallar en personal

  • Francesc Robert vol un sanejament del deute i que s'accepti el seu pressupost per començar de zero
LUIS GARRIDO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El director de RTVA, Francesc Robert, ahir quan arribava al Consell General, acompanyat de la demòcrata Sílvia Calvó Foto: ÀLEX LARA

Que la ràdio i televisió d'Andorra (RTVA)necessita un nou model per ser eficient econòmicament és un fet. Al menys, si es tenen en compte les xifres presentades ahir pel seu actual director, Francesc Robert. Des que es va començar a emetre per a la petita pantalla, la societat ha tingut pèrdues tots els anys, amb excepció només del 2001. Una delicada situació que porta al nou gestor –que va complir recentment vuit mesos al seu càrrec– a orientar una nova estratègia. I una que estigui centrada en invertir més en tecnologia i externalització de serveis. Després d'haver retallat primer en personal.

A finals d'any, la parapública es quedarà amb 67 treballadors. Prop de la meitat que fa pocs anys, quan les plantilles arribaven als 124. I és que l'estratègia de Robert passa per apostar per no gastar més d'un un 55% del pressupost anual en personal. «Quan un mitjà passa del 50% en despesa de personal, la seva tecnologia queda obsoleta i no inverteix; ara tenim el personal, però no podem fer rés», va explicar ahir davant de la Comissió Legislativa d'Economia.

I per suplir possibles despeses en treballadors futurs, Robert aposta per l'externalització de continguts. Per comprar productes i programes a empreses terceres. Així, no assumirien costos de personal quan volguessin prescindir d'un producte, tot i assumir que pugui resultar més car contractar productes en alguns casos. Alguns d'aquests programes serien l'animació del Club Piolet o altres possibilitats, com les connexions a pistes, partits de futbol a l'estranger o actes esportius.

Amb el deute sanejat / Robert vol començar de zero. Tal i com va dir ahir, aquest any és de tràmit i la seva intenció és acabar el 2013 en resultat positiu. Però abans, vol sanejar el deute d'RTVA amb un crèdit que ha demanat al Govern per valor de 5,3 milions. I així poder eixugar els préstecs amb els bancs. A més de demanar un pressupost més elevat que el d'aquest any. I en el cas de sufocar el deute, el director de la corporació va estar clar i directe al dir que, si no es saneja, no vol estar al front del projecte.

«Vull una gestió començant des de zero, no puc amb el deute i hem d'estar dins la legalitat; no vull portar una motxilla», va dir en referència a carregar amb els deutes de l'anterior equip directiu. Amb aquesta legalitat es referia a que, per llei, els préstecs d'una empresa no poden superar el 35% del que es va pressupostar a l'exercici anterior. RTVA en té més del 100%. Per això, ell avisa que no estarà a la corporació si ha de «carregar amb aquesta motxilla».

«Amb una partida de personal menor se'ns permetrà la renovació tecnològica. Aquesta és, precisament, la màxima de Robert, que aquest mateix any ja va fer el pas de la tecnologia analògica –es treballava amb càmeres de cinta Betacam i format 4:3– cap a l'equip digital i l'emissió en panoràmic.

La nova direcció de la parapública té clar que amb una partida de personal menor serà possible afrontar una renovació tecnològica. Aquesta ara mateix es fa, segons Robert, llogant els equips. «Fer inversió pura i dura és molt complicat, ja que sempre arriba molt aviat l'obsolescència», va explicar a més de puntualitzar que «s'ofereix renovació en renting i ens canvien l'equip», ja que ara mateix la tecnologia avança més ràpid que anys enrera.

Un altre dels objectius del director de RTVA és potenciar la pàgina web. Que sigui l'eix vertebrador de la companyia i on es focalitzin tots els continguts. El director de la corporació va insistir en que aquest ha de ser el camí, ja que ara els mitjans «no són unidireccionals, sinó bidireccionals». I que s'ha de canviar el model actual, en el que la televisió i la ràdio proveïen els continguts del portal d'Internet.

Ara, la intenció de Robert és crear contingut i que el web en sigui «l'espina dorsal». Per tot plegat, al gener s'estrenarà un nou portal, més interactiu i integrat amb les xarxes socials. «Ha de ser una web molt adaptada als temps moderns i també molt potent», va explicar el director de la marca.

En relació a una possible externalització del departament comercial –que rés a veure té amb les intencions de Robert de comprar continguts a terceres companyies–, ell mateix va reconèixer que s'havia plantejat. I que després d'estar parlant amb els interessats, finalment no s'optarà per aquesta via. I que l'any vinent els comercials seguiran sent els mateixos.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT