PUBLICITAT

Nous reglaments per ajudar a implementar la Llei de seguretat i salut laboral a les empreses

  • El primer regula l'ús dels equips de protecció individuals, el segon aborda la utilització i manteniment dels equips de treball com màquines i aparells per realitzar la tasca encomanada i el tercer regula la ubicació i les característiques de la senyalització sobre seguretat i salut al lloc de treball.
03102012_cinca-tugues2
El ministre portaveu, Jordi Cinca, acompanyat de l'inspector de treball, Adolf Tugues. Foto: ANA / Marta Tort
El ministre portaveu, Jordi Cinca, i l'inspector de treball del Govern, Adolf Tugues, han explicat aquest dimecres que el Consell de Ministres ha aprovat tres reglaments que han de servir per ajudar a la implementació de la Llei de seguretat i salut en el treball a les empreses. El primer regula l'ús dels equips de protecció individuals, el segon aborda la utilització i manteniment dels equips de treball com màquines i aparells per realitzar la tasca encomanada i el tercer regula la ubicació i les característiques de la senyalització sobre seguretat i salut al lloc de treball. Cinca ha recordat que la Llei del 2008 preveia únicament el desenvolupament d'un reglament que ja va ser aprovat i publicat el 2010; per tant, aquests textos venen a clarificar aspectes que ja estan recollits en la Llei i inclou el seguiment de recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut.
L'abril del 2013 s'acaba el període d'implementació de la Llei de seguretat i salut en el treball i per ajudar a aquest procés el Govern ha aprovat tres reglaments que inclouen aspectes que fins al moment es trobaven de forma més genèrica en la normativa de l'Organització Internacional del Treball, i que suposen l'adaptació de diferents directives europees i concreten diversos aspectes continguts en la mateixa Llei.

En aquests reglaments es recullen cinc aspectes bàsics amb disposicions mínimes i d'obligat compliment, el seu àmbit d'aplicació tant per a les societats del sector públic com per a les del sector privat i regula les obligacions dels empresaris però també dels treballadors. Segons ha explicat l'inspector de treball del Govern, Adolf Tugues, a efectes pràctics es configuren amb un mòdul més teòric amb la informació que han de tenir empresaris i treballadors i un altre amb la reglamentació més pràctica. 

El primer regula de les disposicions mínimes de seguretat i salut per a la utilització d'equips de protecció individuals, que s'empren quan les mesures previstes per l'organització del treball i les proteccions col·lectives no són suficients. Sobretot estableix les funcions i l'ús d'aquesta protecció individual, explica com l'empresari ha d'elegir i mantenir aquests equips i quines característiques han de complir. 

El segon reglament aborda la utilització dels equips de treball, com poden ser màquines, aparells, mitjans auxiliars o instal·lacions. Aquí es defineix l'ús d'aquests equips de treball 'més que a concepció o disseny d'aquests equips', ha apuntat Tugues. Així, se centra en la utilització i adequació dels equips a la persona treballadora i en relació amb el lloc de treball que ocupa.

Per últim, el tercer reglament determina com ha de ser la senyalització de seguretat i salut al lloc de treball, tant en emplaçaments de nova construcció com en llocs que ja estan en ús. En aquests últims, el reglament preveu un període d'adaptació per a les empreses.  Pel que fa a l'adaptació de les empreses a la Llei, l'inspector de treball del Govern ha assenyalat que sectors com el de la construcció han estat dels primers en implementar la normativa, ja que són més sensibles als riscos als que han de fer front. Per contra, en aquells on la percepció del risc és menor com el comerç o l'hostaleria costa més.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT