PUBLICITAT

Les vendes cauen i annul·len l'esperat efecte IVA'

  • Els comerciants afirmen que encara és d'hora per apreciar-ne els beneficis
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Uns turistes miren un aparador, en ple eix comercial, on s'anuncien les últimes rebaixes de l'estiu. Foto: TONY LARA

Els comerciants van explicar ahir que el pregonat ‘efecte IVA' per l'augment espectacular de l'impost a Espanya aquest setembre, és encara imperceptible i que les vendes del client espanyol, tot i que van augmentar a començament de mes en alguns sectors, continuen caient. El client espanyol és el gran absent en els negocis de mitja i alta gamma que sobreviuen gràcies als clients russos i francesos. La presidenta de l'Associació de Petits Comerciants, Rosa Pascuet és contudent: «sort en tenim dels russos i d'algun francès que encara compren, perquè la resta no ve a gastar encara que pugui, i si ho fa és molt més exigent». I afegeix «ara per ara, és massa d'hora per avaluar l'impacte de la pujada de l'IVA a Espanya, perquè vendre és molt difícil, estem en una època en que la gent mira de fer el menys possible per no gastar». Aquesta opinió és compartida per Susagna Venable, presidenta de la Federació d'Associacions de Comericants d'Andorra (FACA). No obstant això, Venable afegeix que «el setembre sempre ha estat un mes fluix i gairebé tothom destina la despesa a la canalla». En quant a la pujada de l'IVA a Espanya coincideix en que encara és massa aviat per fer balanç.

Mantenen els preus / A tot això, Toni Miralles, vicepresident de l'Associació de Comericiants de Maria Pla i Riberayagua, matisa: «moltes franquícies, cadenes de distribució i marques de l'Estat espanyol encara no apliquen la pujada de l'IVA al dia d'avui i per tant, el consumidor encara no té la percepció de que els preus hagin augmentat tant». Per a Miralles caldrà esperar fins a finals d'any perquè el diferencial d'Andorra comenci a «ser tangible per al client espanyol, de moment encara no percep l'impacte i a més, moltes empreses centren les campanyes de venda en la no repercussió de l'impost en els seus productes». Malgrat tot, Miralles manté que aquest setembre «el comportament de les vendes ha estat millor en comparació a les del setembre de l'any passat» i afegeix que «mantenim una tendència més positiva que no pas a l'agost, en que van baixar».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT