PUBLICITAT

Un carril bici discret i a mig gas

  • El petit espai per a les dues rodes es comença a entreveure, però la contenció en retardarà la plena implantació
CLARA GARNICA
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
A l'esquerra, el nou espai bici, que emergeix després de les obres. A la dreta, els treballs de pavimentació que s'estan duent a terme, ahir Foto: TONY LARA

Ha aparegut tímidament, tant, que la gran majoria ni se n'ha assabentat. El carril bici, els seus primers passos si així es pot dir, ja es pot apreciar a la recta que uneix la rotonda de la Margineda fins a Aixovall, en sentit pujada. És un espai curt, estret, entre el vial dels vehicles i l'espai per a vianants. Tan estret que ni el propi Govern que n'ha impulsat el projecte s'atreveix a dir-ne carril. Prefereix optar per espai bici.

Ens trobem, per tant, davant l'inici de l'espai bici, però costa preveure quan en veurem el final. L'Executiu, per tal d'estalviar, ha optat per anar implantant aquesta zona reservada per a ciclistes a mesura que es realitzin obres de manteniment a la carretera. D'aquesta manera l'espai bici de la Carretera General 1 costarà 11.000 euros, i no els 83.000 que s'hauria d'invertir si es fes tot de cop, uns costos «inassumibles», assegura el cap de l'àrea de Pavimentació i gestió de la infraestructura viària, Jaume Bonell. Així doncs, la connexió frontera hispanoandorrana-Rotonda Km. 0 pot allargar-se més del previst, fins més enllà d'un any.

Bonell explica, però, que no s'haurà d'esperar a arreglar tota la carretera. En algunes zones l'única cosa que s'ha de fer és pintar les línies per separar aquest espai de 50 cm., a més de fer les senyalitzacions per a indicar als conductors que es tracta d'un espai reservat per a bicicletes.

¿Asfaltar el que ja està bé?

Des de final d'agost, aquesta recta que uneix la Margineda amb la rotonda d'Aixovall està sent reasfaltada. Es va fer un tram fa unes setmanes, i ara se n'està fent un de segon, més a tocar d'Aixovall. Les obres evidentment han incomodat als vehicles, que han hagut de patir retencions sobretot en hores puntes, i han sorprès a bona part dels conductors, ja que es tracta d'una recta aparentment en bon estat, asseguren.

Però sembla que en aquest cas les aparences sí que enganxen. «Els problemes que pugui presentar una carretera no van lligats a una sensació de confort, una carretera llisa no vol dir que estigui en bon estat», manifesta Bonell, que afegeix que aquest és un cas clar. Es tracta de la carretera amb més trànsit del país: 16.000 vehicles diaris de pujada i de baixada. I no estava bé. «Tenia esquerdes i trams de carretera enfonsada», un estat que a l'hivern, amb les penetracions d'humitat i el gel, fan que la carretera s'aixequi. De fet, explica Bonell, si la repavimentació s'hagués posposat, «al gener hauríem tingut un problema».

A més a més de les millores a aquest punt de la CG1, també se n'han fet recentment a la zona del pont de Madrid. Tot va inclòs en la campanya de pavimentació de carreteres generals i secundàries que el Govern licita cada any. I com que les retallades afecten a tots els segments, també ho fan en el cas de l'asfalt, reconeix Bonell. La baixada és del 40%. «Amb uns recursos econòmics minsos només podem fer el més urgent», afegeix. Cara el 2013, el pressupost per a la pavimentació no distarà gaire del d'aquest any.

Dins d'aquesta campanya del 2012 s'hi ha inclòs tot l'asfalt fins a la zona de l'entrada del nou desviament de Sant Julià, amb obertura prevista per a final d'any. En alguns trams, on només hi ha un carril de pujada i de baixada, s'haurà de treballar durant la nit, explica Bonell.

I entre aquestes obres anirà apareixent el carril –o espai, com es prefereixi– bici. Poc a poc, possiblement massa pels impacients. Caldrà paciència, i seguir patint per la seguretat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT