PUBLICITAT

El congrès de viabilitat hivernal vol posar Andorra «a on es mereix»

  • Serà el més gran celebrat a Andorra i comptarà amb un miler de congressistes
L. GARRIDO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Un moment de la reunió tècnica celebrada ahir en relació al congrés de viabilitat hivernal Foto: ANA / A. R.

Andorra vol estar al nivell que li toca en importància com a país de neu. Aquesta va ser la màxima que es va llençar ahir a la reunió que mantinguda ahir en relació al que serà el Congrés Mundial de Viabilitat Hivernal 2014. Una edició que se celebrarà per primer cop a la seva història al Principat, i que ha de ser una fita que posi el Principat al mapa com a lloc d'importància en convivència amb la neu.

Amb les dates fixades per al 2014, exactament per als dies del 4 al 7 de febrer, el Centre de Congressos acollirà una cita que recull als principals països que viuen amb la neu ben a prop i que la combaten a les seves carreteres i paratges, tot i que també assisteixen en aquest congrés altres estats més càlids que necessiten maquinària similar.

Motius com la qualitat de les infraestructures del país o el nom d'Andorra com a referent per l'esquí van ser alguns dels factors que van fer possible la celebració d'aquest certamen al nostre territori.

Un congrés que serà el més gran celebrat a terres del Principat i que aglutinarà a unes 1.500 persones, de les quals un miler seran congressistes internacionals. Procedents d'una trentena de països, alguns molt llunyans com Corea del Sud o Canadà, i d'altres menys relacionats amb la neu com el Marroc. Una xifra molt positiva, ja que aquest certamen –que se celebra cada quatre anys i que va per la 14a edició– acostumava a tenir visitants procedents d'uns vint estats diferents.

Segons el president del comitè tècnic de viabilitat hivernal de l'Associació mundial de la carretera, Didier Giloppé, l'objectiu de l'exhibició és «mostrar a la població tot l'esforç que es fa per millorar la viabilitat hivernal i millorar-ne el servei», sobretot en el cas d'Andorra de cara a mantenir les activitats econòmiques relacionades amb el turisme de neu, com l'accés ales pistes d'esquí. La pròpia associació aplaudeix els serveis andorrans en temps de neu i destaca la zona comercial a l'aire lliure i el túnel de carretera més alts d'Europa.

Un aspecte amb el qual va voler insistir el vicepresident del certamen, David Palmitjavila, va estar que en aquest congrés «donem a conèixer a la població i als nostres veïns l'esforç que s'està fent perquè a l'hivern se circuli amb les millors condicions possibles». Fins i tot ho va titllar com la «democratització de la treta de neu».

Palmitjavila va voler posar de manifest que «els Pirineus són una zona de muntanya amb forta problemàtica, però on tenim una gran capacitat d'extracció de neu». Per això, va concloure amb que el fet que aquest congrés –el més important per aquest tipus de maquinària i estris– se celebri al Principat «situa Andorra al nivell que ens pertoca».

L'organització va destacar aspectes més curiosos com que fins i tot des del Marroc arriben visitants a descubrir el què Andorra pot oferir amb les seves infraestructures per adaptar-se al temporal. Al país del nord d'Àfrica no en tenen de problemes derivats amb el fred, però l'arena arrossegada pel vent posa dificultats similars a les carreteres a las que es viuen als Pirineus.

A cops de pala / En la presentació institucional que fa el congrés, el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, destaca el fort impuls que va tenir el país per combatre la neu. «No fa ni 70 anys que el nostre país ha passat de treure la neu de les carreteres a cops de pala i una vegada l'any, a ser un dels països amb més màquines llevaneus i equipaments tècnics d'última generació per quilòmetres de carreteres», va explicar.

Alcobé fa referència a «la llarga experiència en la gestió de les infraestructures viàries, l'aplicació dels darrers avenços tecnològics en control de trànsit i la viabilitat hivernal» per poder acollir el que és el congrés més important en aquesta temàtica.

No en va, no va ser fàcil pel Govern aconseguir la candidatura per la celebració d'aquest congrés. Fa tres anys quan es va presentar la candidatura definitiva, moment en el que Jaume Bartumeu encara estava al front de l'executiu. En aquell temps, Andorra competia amb Austria i Suïssa, països més grans i que podien fer petit al Principat. Tot i així, la candidatura andorrana era ben vista i amb optimisme gràcies al suport d'Espanya i França.

D'altra banda, el congrés inclourà un concurs de màquines llevaneu on els millors especialistes dels diferents països competiran en una prova d'habilitat en conducció d'aquests ginys, així com visites tècniques als diferents punts neuràlgics importants pel bon funcionament de la xarxa viària, a més de les diferents sessions plenàries i exposicions que es duran a terme al Centre de Congressos.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT