PUBLICITAT

Els docents auguren millors resultats tot i el menor pressupost

  • La ministra Suñé incideix en l'educació, amb els professors al front, com l'eina principal per sortir de la crisi
LUIS GARRIDO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
La ministra Roser Suñé, ahir durant el seu discurs al Centre de Congressos Foto: ANA / A. R.

L'inici del curs escolar també està marcat pel deteriorament de la situació econòmica. Ahir, durant la presentació oficial de la nova etapa als centres docents –que va presidir la ministra d'Educació, Roser Suñé, dirigint-se a la societat andorrana– es va parlar de les dificultats dels temps actuals. I és que el doctor en ciències econòmiques i professor de sociologia, Salvador Cardús, va ser convidat a parlar en nom de la comunitat educativa amb un missatge clar. La crisi pot portar conseqüències positives per a la docència.

Això, que podria semblar contradictori amb possibles retallades en el pressupost, té una base, segons va apuntar el professional, en un retorn als valors tradicionals importants. «Mentre que en molts àmbits la crisi econòmica té conseqüències molt negatives, a l'educació en pot tenir de molt positives», va mantenir Cardús. I segons ell, «assolir resultats positius a la docència no té rés a veure amb els pressupostos».

Tal i com va explicar el docent, «en un moment com l'actual l'educació queda com el que és important», ja que en època de crisi és quan es veu que la disciplina de l'esforç té les seves recompenses. I que ens trobem en un moment on els joves i les famílies valoren més que mai una bona educació per poder sortir endavant. «Els mals resultats no tenen rés a veure amb una baixada del pressupost» que es destina a les escoles, va estimar Cardús, per sentenciar que «l'únic que aporta uns pressupostos més grans és més confortabilitat» als centres escolars.

L'inconfortabilitat, en canvi, ha de donar resultats més positius, va explicar el docent. I aquests es podran veure en terminis d'uns cinc anys, va deixar palès. També va explicar que amb més diners destinats a l'educació s'aconsegueix aquest confort, que es podria veure amb classes amb menys alumnes o uns estris millors per als professors o els estudiants. Però que no haurien d'influir en una millor docència.

Una conclusió similar va tenir Cardús per la discussió al voltant del model de tres sistemes d'ensenyament i si aquest és efectiu. Per al professor, «qualsevol dels tres és bo si hi ha un professor ben format» al cap davant. «I això no te rés a veure amb el sistema que s'empri; els tres és un model que relativitza i porta a generar expectatives positives», va sentenciar.

Futur incert / La ministra d'Educació va incidir en el que va titllar de «futur incert» per la situació econòmica. I va fer una crida a l'ensenyament com una de les eines principals per sortir de la crisi, gràcies a «educar i ensenyar als nens i joves del país», fent èmfasi en educar.

Per donar el tret de sortida oficial curs escolar –tot i haver-hi començat ja fa més d'una setmana–, es va dirigir al públic en la seva ponència recordant que ensenyar «és una tasca noble». I que en aquesta època de pressupostos aprimats, coincidint amb Cardús, «el docent continua sent l'eina principal».

Suñé va estimar novament que la crisi «ha reobert el paper de l'educació». Aquesta ha començat a ser més indispensable degut a la necessitat de tenir més personal format de cara un futur a mig termini. I també amb certa renovació, va explicar la ministra. Tal i com va explicar, s'han d'implantar més temes nous a l'escola com és l'innovació, una major presència de l'economia i fins i tot l'oratòria. Però també altres més moderns com l'empatia i altres factors psicològics abans mai presents als centres escolars andorrans.

Va voler la ministra parlar de l'obertura econòmica en la que el país està endinsat i va parlar dels centres superiors del país. Va destacar el creixement de la Universitat d'Andorra com una facultat «forta» i no es va oblidar de les dues universitats privades del país.

Tot de cara al futur incert que esperen els diferents òrgans educatius, en un moment en què es retallen els pressupostos públics i en els que l'atur creix. Per tot això, Suñé va manifestar que «no hi ha cap missatge específic» per començar aquest nou curs escolar. Que l'únic que es pot dir és recordar que «anem endavant» i que s'ha de seguir treballant. Donant importància en aquests valors tradicionals i en els docents com el principal enfoc que s'ha d'utilitzar per sortir endavant a la crisi. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT