PUBLICITAT

La 'rentrée' i l'11 de setembre fan augmentar les vendes en el 10%

  • Els comerços celebren el pont després de tancar un mal estiu en tots els sectors fins i tot per als articles estrella
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Vianants, turistes i ciutadans, creuant el nus de la rotonda en ple centre de la capital, aquest estiu. Foto: TONY LARA

Els comerços, sobretot els dedicats a equipament infantil i material escolar van fer l'agost el passat pont de l'11 de setembre amb un volum de vendes força més elevat que l'any passat. El vicepresident de l'Associació de Comerciants de Riberaygua i Na Maria Pla, Antoni Miralles, va explicar ahir que «vam treballar molt bé el diumenge i el dilluns» tot i lamentar que «dissabte fos festiu i tinguéssim tancat». A banda d'aquesta observació tan pròpia dels comerciants, sobretot si la venda s'anima, Miralles estima que «aquest pont hem venut un 10% més en relació al mateix període de l'any passat, per la demanda en roba i equipament infantil i material escolar». I atribueix l'increment espectacular de vendes, després d'un estiu mediocre, al fet que «els mitjans de comunicació espanyols han cregut en el nostre diferencial de preu respecte a l'increment de l'IVA al país veí». Miralles aposta per la competitivitat del comerç andorrà i advoca per «una comunicació més clara del sector que només podem aconseguir si treballem en concertació». I és que «valorar el comerç és difícil, no existeix cap termòmetre o baròmetre que ens permeti assegurar amb certesa el volum de vendes, per això tots tenim un missatge diferent i no vol dir que no sigui vàlid, però si que caldria que ens concertéssim més abans de dir cada un la nostra».

la pitjor temporada / El que si queda clar després de consultar totes les associacions de comerciants de la capital, és que l'estiu s'acomiada com el pitjor dels últims deu anys, amb davallades a tots els sectors i per a tots els articles, fins i tot per als articles estrella com ara el tabac. Si els botiguers de Meritxell situaven la pèrdua de vendes entre el 5 i el 10% i la de Comerciants del nucli històric, en el 30%, la de Riberaygua i Na Maria Pla matisa una mica més. «Les xifres són dolentes, la roba i el calçat perden entre el 10% i el 15%, l'electrònica el 20% i el tabac, el 10%, tot i baixant-ne els preus fins al 10%». L'únic sector que es manté és el de l'alimentació no tant per les compres dels turistes com pel consum intern. «La gent d'Andorra no ha marxat tant aquest estiu, sinó que s'ha quedat al país i ha compensat la davallada de clients estrangers» argumenta Miralles i afegeix, «si en electrònica un de cada tres compradors és del país, en alimentació és tot al contrari, només un de cada tres compradors és de fora».

Més atractiu / Si el consumidor intern és el primer client del sector alimentació, els comerços també se'l disputen i «les ofertes i promocions s'han multiplicat per dos i per tres al llarg de l'any per mantenir les vendes». No obstant això, Miralles es mostra més confiant de cara a la propera temporada d'hivern i afirma que «cal que creiem, però, en el redreçament de la situació gràcies a l'augment de preus a Espanya, cosa que ja s'ha pogut entreveure per aquest pont de l'11 de setembre». Convençut que el diferencial de preus entre el mercat andorrà i l'espanyol s'incrementarà els propers mesos, Miralles aposta per a una imatge de marca per vendre a l'exterior, que reuneixi tots els agents sota un mateix paraigües, i defensa la campanya que està dissenyant Andorra Turisme de cara a la tardor. «Tenim el compromís amb Govern de no fer comentaris fins que tots els agents estiguin ben informats sobre els eixos de la nova campanya de comunicació» afirma taxatiu, però també afegeix que «encara hi ha detalls per polir, algunes coses seguiran el mateix esquema de la campanya Alguna cosa es mou a Andorra del maig passat, mentre que d'altres s'han de canviar».

Sigui com sigui, Miralles, com la majoria de comerciants, es felicita que «el premi de 6.000 euros s'hagi de gastar a Andorra i que els premis s'entreguin sense dilacions per no restar ni l'efecte sorpresa ni el ressò a la campanya». A més també insisteix en que és vital «recopilar tota la informació de tots els agents econòmics susceptibles de poder-hi participar per establir unes noves regles de joc que incitin a la col·laboració» en lloc de desertar la campanya.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT