PUBLICITAT

Juliol i agost s'acomiaden amb una ocupació global del 61,5%

  • La UHA percep que els clients gasten entre un 4,25% i un 9,75% menys durant l'estada en els establiments
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Dos establiments hotelers de quatre estrelles al centre d'Andorra la Vella, ahir Foto: TONY LARA

Menys bona que les dades provisionals, l'estadística de la Unió Hotelera d'Andorra (UHA) tanca l'agost amb una ocupació de poc més del 71% i el juliol amb una ocupació que no arriba al 50%. Així, els establiments hotelers tot just arriben a una ocupació del 61,5% per a tot l'estiu i a més a més, la despesa generada pels clients en els establiments també cau entre un 4,25% i un 9,75%, respecte a l'any passat. Tot i que la UHA no disposa de dades objectives per poder comparar el gruix de l'estiu, el director de la patronal, Òscar Julián, estima que no «és exagerat parlar d'un descens de la facturació del 12% en relació a l'any passat que tampoc no va ser gaire bo». El cert però és que ja al juliol la UHA preveia que les ocupacions hoteleres de ple estiu retrocedirien entre un 12,5% i un 15% respecte al 2011. Les dades són encara més decebedores quan «esperàvem una segona quinzena d'agost més prometedora per les previsions dels dos últims caps de setmana però no ha estat així». I és que l'última setmana d'agost, tot i el reclam de la Vuelta va «ser fluixet i tampoc no podem esperar que la Vuelta, que són dos dies, ens salvin tot un mes».

OFERTES ESPECTACULARS / Un cop d'ull a internet és suficient per adonar-se que molts establiments ofereixen preus entre dues i tres vegades més barats per omplir, ja sigui de manera directa o indirecta, a la pròpia web o a través dels portals especialitzats en reserves hoteleres. Tant és així, que un establiment de cinc estrelles pot oferir l'habitació doble a 80 euros per nit, mentre que el ventall de preus en hotels de quatre i tres estrelles és molt divers. Les ofertes van de 70 i 65 euros, per habitacions que podien costar-ne prop de 180 no fa tant temps, fins a 25 euros en establiments menys luxosos però reformats, tot i que situats en barris més perifèrics de l'aglomeració urbana d'Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. Julián admet que «hi ha molta dispersió, hi ha hotelers que han mantingut els preus de tarifa mentre que d'altres han apostat per ofertes més agressives per poder omplir». I afegeix «les motivacions dels hotelers poden ser diverses, com ara vendre per sota tarifa per aconseguir una xifra de negoci, però el que si està clar és que a ningú li agrada perdre diners». Les ofertes en el sector hoteler són una constant no només a Andorra sinó també a les destinacions properes, tant de muntanya com de platja. «Fa uns anys era impossible aconseguir una habitació en ple mes d'agost per dos o tres dies a la costa i d'oferta», recorda Julián per il·lustrar que els temps canvien a Andorra però també a l'entorn. «Els hotelers que han de competir amb aquest i altres mercats, com ara la Vall d'Aran, el Pirineu lleidatà o gironí, fan els possibles per captar clients i reitero la competència és aquesta, la que tenim fora i per això cal una política empresarial». I és que si l'estiu és atípic la temporada de tardor també «es presenta molt complicada i el sector es mostra prudent de cara a la d'hivern», sobretot per la pèrdua de poder adquisitiu del client espanyol.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT