PUBLICITAT

La UHA preveu una davallada de l'ocupació fins al 47% el setembre

  • La percepció dels hotelers i dels comerciants és que el client francès va ser més present a l'agost
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Uns excursionistes carregats amb bosses, les compres continuen sent la primera motivació. Foto: TONY LARA

La Unió Hotelera d'Andorra (UHA) va anunciar ahir que l'ocupació per aquest primer cap de setmana de setembre no superarà el 47%. «Serà fluixet amb poques expectatives de que hi hagi un increment significatiu amb reserves d'última hora» va explicar ahir, Òscar Julián, director de la UHA. De fet, els hotelers preveuen una ocupació del 45% aquest dissabte i del 48% per demà diumenge. Per parròquies la més ben situada és Canillo amb una mitjana d'ocupació del 59% per a tots dos dies, seguida per Ordino amb el 55%. Encamp, Andorra la Vella i Sant Julià de Lòria, preveuen una ocupació bastant inferior que amb prou feines supera el 46%.

A la cua se situen la Massana amb gairebé un 43% i Escaldes-Engordany amb un modest 40%. En quant a l'ocupació del mes que s'acomiadava ahir, la UHA en publicarà la valoració dilluns que ve, però podria arribar fins al 80%, si el reclam de la Vuelta compleix els pronòstics d'omplir els establiments amb reserves d'última hora.

Més gent a l'agost / I és que l'ocupació prevista per a l'últim cap de setmana rondava el 71% i feia molt creïbles les estimacions que la patronal va avançar a la segona quinzena d'agost, que situaven l'ocupació per a tot el mes, entre el 70% i el 72,5%. No obstant això, Julián es va mostrar més optimista ahir, «la segona quinzena d'agost ha estat molt millor que la primera, cosa que és força inhabitual ja que estàvem acostumats a omplir a mig mes». I va afegir que la percepció dels hotelers és que «els espanyols han pernoctat menys i en canvi, la novetat és que els francesos han vingut més que altres anys».

La sensació de que el turisme francès torna a Andorra és compartida a Caldea, on el personal afirma «haver sentit parlar molt en francès» i també pel comerç, sobretot a les botigues de moda. Amb tot, Julián reconeix que la temporada d'estiu no és per «tirar coets» i reivindica una vegada més que «cal que ens posem a treballar plegats». Si el discurs no és nou si que cal « passar a l'acció perquè sinó caducarà». I argumenta «no ens podem quedar parats, ara és essencial posar-nos a treballar per preveure què voldrà el turista que ens visita a cinc anys vista».Si aquesta reflexió és compartida per altres sectors econòmics que viuen del turisme, també vol respondre a l'enquesta realitzada pel departament d'Estadística, el CRES i Andorra Turisme sobre les característiques socials i econòmiques dels visitants, preguntats a la sortida del país.

hàbits dels visitants /Ahir, el departament d'Estadística va presentar les dades sobre visitants del juliol passat, que també anaven acompanyades de l'enquesta social i econòmica dels excursionistes i turistes que visiten Andorra. Com que es desconeix el nombre de persones que van participar a l'enquesta, «es fa difícil comentar perquè no sabem si la mostra és significativa o no, però tenim la percepció que el comerç, la restauració i l'hoteleria treballen menys».

I és que l'enquesta afirma que la primera motivació dels visitants, tant turistes com excursionistes, són les compres amb el 51% dels enquestats. Segueix amb el 22%, les ganes de visitar el país, passejar i descobrir Andorra. Amb el 7%, la gastronomia se situa en el tercer lloc de les motivacions i la natura, el senderisme i la muntanya se situen en quart lloc amb un modest 4%. La resta de motivacions són visitar els amics (3%), descansar (2%), practicar esport i negocis (1%).

Les motivacions varien una mica però si es comparen entre excursionistes i turistes, així si l'excursionista ve bàsicament a comprar (60%) el turista ve sobretot per descobrir Andorra (43%) i gaudir de la natura (16%). La majoria d'excursionistes s'interessen poc pel país i només el 25% afirma aprofitar el viatge per descobrir-lo. A més de comprar pocs s'interessen per la gastronomia (4%) i encara menys venen a visitar amics (3%). En canvi, els turistes també s'interessen més per l'esport (5%) i per la gastronomia (7%).



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT