PUBLICITAT

Des d'Andorra, amb amor

  • L'editorial valenciana El Toll publica un recull d'articles de l'escriptora Alexandra Grebennikova, amb il·lustracions de Jordi Casamajor
EVA ARASA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un detall de la portada de Les bicicletes no es mengen. Foto: EL PERIÒDIC

«Jo, russa ‘de mentida' i andorrana de fet, que no de dret». Així es defineix l'escriptora Alexandra Grebennikova en l'article que va dedicar, el març passat, a la celebració de la Constitució –un article, per cert, on reivindica la carta magna com «una de la coses que la fa especial [la cultura d'Andorra],el fet de ser un subjecte de ple dret en ordre nacional, un dels membres de les Nacions Unides, sent un país tan petit». Grebennikova, col·laboradora habitual d'EL PERIÒDIC, així com d'altres mitjans de comunicació del país, ens té acostumats a escrits en els quals analitza diferents aspectes d'allò que anomenem el dia a dia: des de detalls de la vida domèstica i familiar fins a l'última mesura anunciada pel Govern, passant per les peripècies més diverses en entorns reals o virtuals, personals o alienes. I tot això des d'una perspectiva... ¿russa? ¿Andorrana? ¿O potser russa i andorrana alhora?

El que ningú no pot posar en dubte és que la seva és una perspectiva única, amb una veu també única que combina una fina ironia amb bones dosis de lirisme –inspirada probablement tant pels Urals com pels Pirineus, aquestes «muntanyes arbitràries, majestuoses, capritxoses», amb una elevada «concentració de ferro» que pot «atreure o rebutjar violentament» les persones que les trepitgen. Així ho ha valorat l'editorial valenciana El Toll , que ha decidit publicar un recull d'articles sota el títol d'un dels blocs de l'autora: Les bicicletes no es mengen. El volum, que aplega escrits apareguts en diferents mitjans des de l'any 2009 i que es posarà a la venda el mes de setembre, compta, a més, amb les il·lustracions de Jordi Casamajor.

«Escriptora entusiasta, conspiradora feliç [...], sense cap dels prejudicis culturals i comunitaris que formategen la nostra visió de les coses, la perspectiva alegre de l'Alexandra ens obre l'horitzó a una idea més positiva i potser més ajustada de nosaltres mateixos». El síndic general, Vicenç Mateu, en la seva introducció al recull d'articles, dóna en el clau: Grebennikova «ha esdevingut una de les veus principals a través de les quals l'Andorra de les primeres dècades del segle XXI es contempla i s'explica a si mateixa».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT