PUBLICITAT

Els taxistes passen un estiu «catastròfic»

  • L'ATA diu que el servei que ofereixen els hotels i el bus nocturn els «fa molt mal»
ÈLIA ORTS GARRI
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un seguit de taxis esperen per poder fer una carrera. Foto: ÀLEX LARA

«Catastròfic». «Molt, molt malament». «Lamentable». Aquests són alguns dels adjectius que el president de l'Associació de Taxis d'Andorra (ATA), Juan Antonio García, va utilitzar per definir l'estiu que està vivint el sector. Els motius són múltiples. Des de la crisi econòmica que assota el país i els veïns, amb la conseqüent pèrdua de poder adquisitiu de nacionals i turistes, fins al servei de bus nocturn, cada vegada més utilitzat.

Els professionals del taxi expliquen que els anys anteriors, com a mínim per les festes majors –o per algunes, com són les de Sant Julià de Lòria, el Roser d'Ordino i Encamp, sobretot– tenien feina, «no paràvem», afirma García. Però aquest estiu, «ni això». És a dir, no han tingut feina ni per aquestes dates, ni amb l'ajuda de la pluja. Alguns taxistes s'exclamaven en veure que la gent preferia anar a peu i acabar xop com un poll durant la festa major de la capital, que agafar un taxi.

Però no acaba aquí. García explica que als caps de setmana, abans les nits també les «treballàvem bastant bé. Ara estan mortes». Assegura que, amb alguna excepció, els locals d'oci nocturn estan buits, o sigui que aquest sector també ho ha d'estar passant malament, apunta el representant de l'ATA. I les poques demandes de taxi que hi ha, es concentren a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. Alguna hi ha a Sant Julià de Lòria i la Massana, però no hi ha ni carreres llargues ni nombroses de curtes.

ELS PERQUÈS / El representant dels taxistes explica la situació per diferents motius. D'entrada hi ha el fet que el «no hi ha poder adquisitiu», ni de nacionals i turistes, ha disminuït, «cada vegada es cobra menys». De fet, qui més utilitza el taxi són els propis habitants del país. I a l'hivern, aquells que vénen sense transport propi, és a dir, britànics i russos que arriben a través d'Alguaire, Barcelona o Tolosa. La norma general, però, és que els turistes vénen amb el seu propi vehicle, i per tant el servei de taxi no és requerit, se l'estalvien.

D'altra banda, hi ha el servei de bus nocturn i el transport que ofereixen els hotels als seus clients. A més, s'ha de tenir en compte que de visitants, any rere any n'hi ha menys, doncs si venien a comprar, ara la situació «s'ha invertit», si eren els estrangers els que venien a comprar, ara són els habitants del país els que surten a comprar a fora, explica el president de l'ATA. Tot plegat fa que «cada vegada el pastís sigui més petit, i de taxis hi ha els mateixos».

POSSIBLES SOLUCIONS / García reconeix que no tenen «cap idea» de com recuperar l'activitat. Ara hi ha una norantena de taxis al país, i en cada moment n'hi ha al voltant d'una quinzena al carrer de servei. Malgrat no tenir la solució, una possible via podria passar per limitar el nombre de llicències, retallar-les. De moment el Govern ja no dóna més llicències, i segons el president de l'ATA, tampoc hi ha intenció de donar-ne més en un futur immediat, o com a mínim, «així ho esperem», segons García. Però retallar-les, treure llicències ja adjudicades «és complicat», perquè és «treure el menjar d'una família».

En una línia similar s'apunta la possibilitat de limitar els horaris dels taxistes. Ara, tenen llibertat i només estan obligats a fer un dia de festa a la setmana. La resta, cadascú «fa l'horari que més li interessa», de dia, matí i tarda, o més de vespre i nit. I això fa que tots surtin i s'estiguin al carrer molt més enllà de les vuit hores que té una jornada laboral habitualment. Però això tampoc els convenç. «Si l'horari donés seguretat, d'acord», diu el representant dels taxistes, que alhora apunta que «necessitaries un policia darrera per controlar-ho», doncs la gent no està acostumada a limitar l'horari. Igualment, «amb vuit hores no portaré suficients diners per cobrir les despeses», assegura García, que afirma que estaria molt content de fer una jornada de vuit hores obtenint els ingressos necessaris.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT