PUBLICITAT

Els grups especials de Bombers es reestructuren i renoven material

  • El cos es divideix en cinc subàrees: Rescat en muntanya, caní, submarinista, enderrocs i de suport en muntanya
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Els Bombers proven la llitera Foto: TONY LARA

Canvis en l'estructura del cos de Bombers, concretament pel que fa a l'Àrea de Grups Especials. Si fins ara s'englobaven en el GRIM (Grup de Rescat, Immersió i Muntanya), ara s'han subdividit en cinc noves àrees: el Grup de Rescat de Muntanya (GRM), el Grup de Rescat Caní (GRC), el Grup de Rescat Submarinista (GRS), el Grup de Rescat en Enderrocs (GRE) i el Grup de Suport de Muntanya (GSM). Pel que fa a aquests darrers, tenen menys formació i es dediquen a donar suport en cas de rescats en general.

El grup més nombrós, també pel volum de feina que han de suportar, és el GRM. De fet, hi ha sempre dues persones de guàrdia els 365 dies de l'any, tot i que en cas que hi hagi algun accident de rellevància, «es truca a la resta i de seguida reunim un grup important de persones», va manifestar el responsable d'aquest cos, Òscar Santos. Per a formar part d'aquest grup s'ha de fer una formació específica de rescat a França, de quatre anys de durada.

En qualsevol cas, tots els grups especials han de tenir una preparació molt concreta per a allò a què estan destinats. Els més especialitzats són els de rescat submarinista i el d'enderrocs. Els primers s'entrenen fent immersions als llacs d'Andorra, sota gel a l'hivern, mentre que els segons s'especialitzen en accions de socors com esfondraments d'edificis, esllavissades de terra o rocs, terratrèmols, explosions de gas, grans incendis...

UNA NOVA LLITERA / D'altra banda, els grups especials han vist renovat darrereament el seu material. A partir d'ara podran fer els rescats en una nova llitera: toca jubilar la que fa 20 anys que utilitzen. Els ha arribat aquesta setmana, tot i que no la podran començar a utilitzar fins d'aquí uns mesos, ja que abans han d'aprendre a manejar-la de la manera més ràpida possible, igual que fan amb l'actual.

La llitera, que ha costat uns 6.000 euros, és de fibra i pesa 13 quilos –la d'ara pesa vora els 18 quilos–. Tal i com va explicar Santos, és més manejable, i també més fàcil de transportar quan va buida, ja que es pot dividir per tal que la puguin transportar fins a tres persones –molt útil si s'ha d'escalar o en zones amb molta neu. A més, la víctima queda molt més protegida i es pot fer servir com a trineu.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT