PUBLICITAT

Marta Alberch: «Hi ha drets dels que potser no s'està prou conscienciat»

ÈLIA ORTS GARRI
ANDORRA LA VELLA

Periodic
La directora d'Unicef, Marta Alberch, posa al nou local de l'entitat Foto: ÀLEX LARA

DIRECTORA DEL COMITÉ ANDORRÀ D'UNICEF.

El comitè nacional d'Unicef va presentar recentment la memòria d'activitats de l'any 2011. La directora, Marta Alberch, fa un repàs de les activitats realitzades i fa una valoració de la situació dels drets dels infants al país.

–¿Quina valoració feu de l'exercici 2011?

–Va ser positiu el balanç, tot i que en números es veu una baixada important. Era degut a una herència que estàvem rebent repartida en els darrers anys i que el 2010 era l'últim any, i per tant l'any passat ja no la vam rebre. Això ens va fer baixar els números totals, però si comptem el que eren les activitats i els ingressos ordinaris, doncs està si fa no fa al mateix nivell que els anys anteriors. Per tant la valoració és positiva. Sí que estem notant que la situació és més complicada, tot i ser positiva perquè ens vam mantenir, la situació no és la mateixa que fa uns anys, i aquest 2012 segurament la cosa pot ser més complicada del que ha estat fins ara, doncs les empreses estan deixant de comprar, per Nadal sobretot, els productes de regal per a empleats i clients, per no dir ja les targetes que fa anys que han baixat molt. Aquest any hem començat a notar que hi ha més particulars que no poden continuar pagant la quota pel motiu que sigui, i ens diuen que de moment no poden col·laborar. I també estem notant és que costa molt de fer col·laboracions o socis nous. Sempre n'hi ha hagut de baixes de clients i col·laboracions, les coses es van movent i van canviant, però ara el que sí que notem és que costa més de fer coses noves o socis nous.

–¿I potser per això també aquest canvi d'estratègia i obrir una botiga?

–Això d'obrir una botiga ja feia temps que ens passava pel cap però no ens atrevíem, perquè lògicament és una despesa més elevada que un local que no tingui botiga. Però amb la bona experiència que vam tenir estant a l'Illa Carlemany els mesos de Nadal de l'any passat, que la gent ens va agrair molt estar en un lloc de pas, doncs ens va animar al canvi i a buscar una botiga, i és veritat que entre encants i botiga cada dia entra gent, i tens més possibilitats de vendre alguna cosa i incrementar els ingressos. De moment la valoració de la botiga i dels encants al nou local és bona i s'estan cobrint les expectatives, tot i que crec que necessitem passar la primera campanya de Nadal perquè tothom acabi de saber que estem aquí i que tenim botiga tot l'any, que encara hi ha gent que no s'imagina que hi ha productes d'Unicef durant tot l'any, que si tens un aniversari, un casament o has de fer un regal durant l'any, també pots oferir un producte d'Unicef i així multiplicar el somriure, que diem nosaltres.

–En crisi, que entri com a mínim una persona cada dia, està prou bé, hi ha botigues que no els passa.

–Sí, està molt bé. La veritat és que estem contents perquè sempre, potser sí que algun dia que no s'ha obert caixa, però sempre s'ha fet alguna cosa, encara que sigui una peça de roba a tres euros o un clauer nostre de sis euros, sempre s'ha fet alguna venda. Això anima, perquè parles amb comerciants i alguns et diuen que a vegades no obren caixa. Nosaltres no ens podem queixar, sempre hi ha hagut alguna cosa, molt petita, perquè lògicament els nostres preus són baixos, tant els Encants com no tant els productes d'Unicef. Però l'important és que la gent vagi passant i ens vagi coneixent i que estem aquí.

–Els Encants ara són permanents, però ¿es farà alguna campanya en la línia del que es feia abans, per promocionar-los més especialment?

–En principi no està previst, però sí que podria ser que puntualment, no cada any tampoc, en algun moment es fessin uns encants a part dels que hi hagi aquí. Sempre i quan hi hagi una donació molt gran i puguem trobar un lloc on exposar-ho. Això sí que està previst. No sé si es farà aquest any o el que ve, perquè hi ha una empresa que té interès en donar-nos molt material. L'opció és tenir obertes les dues possibilitats. La de tot l'any ja la tenim coberta aquí, però si arribem al novembre i algú ens diu que ens dóna molta cosa, doncs farem el possible per tenir uns encants puntuals en algun altre lloc. Creiem que també anava bé, al tenir el local, tenir uns encants tot l'any perquè així la gent també quan ens fan donacions petites, les poden fer durant tot l'any. Fins ara la gent s'havia d'esperar a l'octubre o novembre i ara qualsevol persona que tingui un material que pugui ser venut, pot portar-ho la temporada de l'any que sigui. Això facilita també el fet que la gent s'ho pugui treure de casa o l'empresa abans. Facilita les col·laboracions.

–Canviant una mica de tema, una aportació a Unicef al voltant dels tres quarts de milió, ¿està bé?

–Està molt bé. Per un país tant petit com som nosaltres està molt bé. Això, si ho passem a renda per càpita són gairebé 10 euros per cap, més o menys, depenent del que es faci servir per població. I això si mires altres zones i països estan voltant l'euro per persona d'aportació. Podem estar molt contents del solidària que és Andorra i del que s'està fent, perquè aquests 10 euros és només Unicef, hem de comptar que hi ha d'altres ONG i que probablement això s'arribi a doblar entre les altres entitats d'ajuda que hi ha al país. Per tant penso que sí que Andorra, pel petita que és, és molt solidària.

–¿I està prou conscienciada sobre els drets dels infants?

–Prou conscienciats crec que no ho estarem mai. Sí que la situació global és correcta. Lògicament hi ha famílies que tindran certs problemes, però a nivell global sí que s'està molt conscienciat. Que es coneguin més o menys és també molt relatiu. Hi ha molts drets de la convenció dels infants que als països desenvolupats es donen per fets. Nosaltres no lluitem potser per un dret a l'alimentació, perquè donem per assentat que tothom menja, millor o pitjor, perquè ara amb la situació tal com està sabem que comença a haver-hi problemes, però són uns drets molt bàsics que aquí no posem en dubte. Aquests drets ja estan molt clars i potser no s'està prou conscienciat perquè ja els tenim molt assumits. Llavors, una mica la nostra lluita aquí és de posar en valor els drets que no són tan bàsics, com és el dret a la participació dels infants, i aquí sí que hi ha molt camí a recórrer. Quan parlem de la participació dels infants són coses tan senzilles com que quan s'hagi de fer un parc, se'ls demani la seva opinió com a usuaris. No és que se'ls hagi de dir a tot que sí, perquè els nens saben que a vegades no tot és que sí, però si s'ha de dir que no a les seves demandes, se'ls ha d'explicar el perquè i ells ho entendran, i això és una mica acostumar-los a formar part de la societat i que la societat també els faci partícips.

–En això, el Piolet i la Violeta hi deuen ajudar prou.

–Ajuden perquè des d'una edat molt jove els nens comencen a saber que tenen uns drets que s'han de respectar. I la manera de transmetre-los-hi és d'una manera molt fàcil per ells, i el Piolet i la Violeta aquí a Andorra són els amics de la infància per norma, tots els nens els coneixen i els segueixen i que el Piolet i la Violeta puguin transmetre aquesta educació i informació dels drets de la infància és molt important perquè, per a què no et vulnerin el dret és molt important que tu també sàpigues que el tens i així el podràs defensar o podràs detectar una situació en la què se t'estan vulnerant. Per nosaltres la col·laboració amb Andorra Televisió i amb el Piolet i la Violeta és molt important.

–I el programa IK+ també hi contribueix i, a més, a estat tot un èxit.

–Hi contribueix en la franja d'edat més de joves, més grans. I és tot un èxit, l'any passat el programa va obtenir el premi al millor programa fet per joves. La Cadena Ser va obtenir aquest premi que atorga Unicef Internacional, i la veritat és que fan una tasca també molt important. Els temes els escullen ells, lògicament coordinats amb la directora del programa, Ester Pons, però parlen del que realment els preocupa i els interessa. I això penso que també és una eina de les que estem parlant, de que tenen el dret d'expressar-se i això els ho facilita.

–¿Teniu prevista alguna novetat per aquest any?

–Estem preparant una campanya a partir del setembre, però és sorpresa i aleshores ara no la puc explicar. Però sí que serà una campanya a nivell de país, que pensem que pot ser una novetat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT