PUBLICITAT

La Unitat de Comerç investiga les irregularitats de cinc establiments

  • Se'ls ha incoat expedient arran de queixes de consumidors, i s'enfronten a multes de fins a 6.000 euros
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Uns turistes miren l'aparador d'una botiga d'electrònica Foto: TONY LARA

El Servei d'Atenció al Consumidor, creat l'any 2010 arran del tancament de l'ACU (Associació de Consumidors i Usuaris), està augmentant la seva activitat en la defensa dels clients que adquireixen productes al país, siguin o no d'aquí. En només quatre mesos –de gener a abril– el nombre de reclamacions ateses ha estat un 90% superior a les del mateix període de l'any passat. Aquestes reclamacions, sumades a les del maig i juny, han derivat en la proposta d'incoació de cinc expedients sancionadors, per possibles incompliments de la Llei de Protecció del Consumidor.

La Unitat de Comerç i de Consum, de la qual depèn el Servei d'Atenció al Consumidor (SAC), és la que està analitzant l'evolució d'aquests expedients. Dos d'ells estan relacionats amb establiments de venda de productes d'electrònica, que és la tipologia de sector que acumula més queixes per part de clients. Els altres tres estan relacionats amb la venda de vehicles, amb la venda de productes a través d'internet i també hi ha implicada una tintoreria.

En funció de la irregularitat comesa, els propietaris expedientats s'enfronten a multes que poden ser de fins a 1.800 euros per les infraccions considerades lleus, i de fins a 6.000 euros per les considerades greus. En aquesta darrera possibilitat s'hi troba un establiment de venda de vehicles que, segons informa la Unitat de Comerç, hauria cobrat el vehicle a un client però després no l'hauria lliurat.

La resta són infraccions que com a màxim ascendirien als 1.800 euros, segons dicta la Llei de Protecció del Consumidor, que data del juliol de 1985. En el cas dels establiments d'electrònica, s'han denunciat incompliments en l'obligació d'oferir una informació certa sobre els productes que comercialitzen, a més de no oferir informació clara sobre el preu del producte ni informació detallada sobre els productes adquirits a la factura.

Pel que fa a la tintoreria, se l'acusa de no fer-se càrrec d'uns danys que presumptament han ocasionat durant la prestació del seu servei. Finalment, en relació a la botiga que ven a través d'internet, hauria comercialitzat productes o serveis que contravenen la legislació vigent al seu lloc d'aplicació, segons va informar Comerç.

LES DENÚNCIES DELS CONSUMIDORS / Per a efectuar una denúncia, els clients s'han d'adreçar al SAC omplint el formulari de reclamacions i lliurant-lo a les oficines d'atenció turística que hi ha a les parròquies, o a la Unitat de Comerç i de Consum –ubicat a l'edifici Prat del Rull. La unitat recorda als consumidors que abans de presentar una reclamació, «és important haver intentat arribar a un acord amb el venedor o el prestador de serveis».

Aquesta mediació es dóna molt en el cas de les estacions d'esquí del país. Durant la temporada van rebre 118 reclamacions, però el SAC no hi va intervenir ja que els propis dominis ja tenen el seu servei de reclamacions per a sol·lucionar-les.

En general, les denúncies que arriben al SAC són solucionades a partir de la mediació d'aquest servei. De les 137 reclamacions ateses entre el gener i l'abril, 86 van poder ser solucionades, després de queixar-se per haver rebut un mal servei, perquè la compra final no era satisfactòria, perquè van patir una situació d'abús o de força, o perquè no es va complir el que dictava la garantia del producte.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT