PUBLICITAT

Els tallers mecànics facturen un 20% menys i les revisions es fan més tard

  • Alguns cobren la meitat en hores de feina i altres pateixen impagaments de reparacions a crèdit
LUIS GARRIDO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Un operari en el taller mecànic del Fener, ahir al matí Foto: ÀLEX LARA

Al contrari de algunes opinions generalitzades, que podien arribar a pensar que els mecànics haurien de tenir més feina arreglant vehicles amb la davallada de vendes de turismes nous, sembla que no és així. El sector dels tallers pateix la crisi amb la virulència que es presenta a altres negocis, fins i tot en alguns casos fent trontollar alguns locals, que podrien enfrontar-se al tancament.

Si les vendes de cotxes pateixen caigudes al voltant d'un 20%, aquesta xifra també es vàlida per parlar dels tallers mecànics. Tal i com expliquen des del taller del Fener, la davallada de negoci en particulars pot fregar aquest 20% en un any. I si es parla d'empreses, les dades poden ser molt més elevades.

«Els clients només volen fer els mínims; frens i amortidors, que són el que es nota més quan comença a fallar, però rés de manteniment general», explica un taller que manifesta tenir-ne problemes per pagar els nous impostos i les despeses de lloguer, que són les mateixes, en comparació als disminuïts ingressos.

Fins a quatre anys en negatiu / Els tallers indiquen que ja porten així de tres a quatre anys, com explica el centre de canvi de rodes Mateu. «S'han anat molts clients d'Andorra», lamenten. En el cas dels pneumàtics, s'esperen fins que el dibuix dels mateixos arribi fins a un límit que sobrepassa la legalitat en seguretat. Ara, els models que es venen són en majoria de marques xineses i sense una relació de qualitat alta, sinó més ben aviat tenint en compte el preu.

Una situació similar pateixen els tallers de xapa i pintura. Alguns d'aquests afirmen que han hagut de fer descomptes especials, de cobrar la meitat de les hores de feina per poder convèncer als clients. «Això es pot veure a la carretera, cada cop són més els cotxes que et trobes parats a les vies; això és perquè no s'està tenint en compte cap dels manteniments necessaris», lamenten.

Ara, els tallers s'omplen de pressupostos, però molt pocs d'aquests s'acaben signant, afirmen des altre taller de xapa i pintura. «Només podem cobrar al moment, per això no en tenim de problemes, però molts clients demanen el pressupost i després marxen», expliquen.

Pitjor és el cas del taller del Fener en relació als pagaments. En molts casos, s'havien donat facilitats als clients, però aquests no van poder fer front als préstecs i van produir diversos impagaments, que van afectar notablement al negoci, fins i tot van haver d'anar a la Batllia.

És el mateix que reclama l'Associació Andorrana de Tallers Mecànics. Amb aquesta situació, manifesten que és necessari demanar pagaments al moment, ja que en cas contrari es podrien enfrontar a problemes per falta de pagament.

L'associació del país defensa que el sector passa per un moment dolent, però en relació a la dolenta situació econòmica. Tot i així, explica que «la feina continua» i que «es va treballant». Que el major problema és precissament els problemes que tenen els clients quan s'han d'enfrontar a una factura de dimensions considerables. Però que encara no es pot començar a parlar de xifres alarmants de tancaments de locals. I que si van desapareixent alguns és més degut al fet que ara mateix molts negocis tanquen i es poden també obrir de nous.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT