PUBLICITAT

La utilitat del Túnel de les Dos Valires

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

El Túnel de les dos Dos Valires ja és operatiu i des d'ahir està obert a la circulació. Literalment ha costat suor, treball i llàgrimes, després del tràgic accident en el qual van morir cinc treballadors altres dos accidents amb dues víctimes mortals.

El projecte va veure la llum quan encara hi havia bonança econòmica, i s'ha acabat en plena tempesta econòmica, el que ha pogut motivar que alguns ciutadans dubtin de la necessitat d'aquesta infraestructura viària. Nosaltres no hi dubtem de la seva utilitat, perquè uneix dues parròquies en pocs minuts i permetrà descongestionar el trànsit a Escaldes i que els vianants guanyin terreny. Es pot titllar d'una obra faraònica, més ambiciosa que la del Túnel d'Envalira, però que a mesura que transcorrin els anys demostrarà que és útil.

La inauguració va ser ahir, a les 11.15 hores, amb un acte molt senzill que va servir per retre homenatge als treballadors portuguesos que hi van perdre la vida ara fa tres anys, quan part de la infraestructura es va esfondrar sota els seus peus. El cònsol general de Portugal a Barcelona va assistir a la inauguració en què també es va descobrir un monòlit commemoratiu. D'altra banda, la violoncel·lista integrant dels Solistes de la Jonca, Mireia Planas, va actuar durant la inauguració, interpretant El cant dels ocells, en homenatge a les víctimes de l'accident.

El túnel evitarà també que els camions amb mercaderies perilloses travessin el nucli urbà. Per fer-ho possible i alhora donar seguretat a tots els usuaris de la infraestructura el Govern estableix un protocol de pas per al transport de mercaderies perilloses que les empreses hauran de respectar amb rigor. Així, el primer que les empreses de transport hauran de fer per transportar hidrocarburs o altres mercaderies perilloses, d'una vall a una altra, és sol·licitar al Centre Nacional del Trànsit (Cenatra) un horari de pas que serà controlat per les càmeres de la infraestructura, que no només detectaran el vehicle sinó que també en comprovaran la vigència de l'autorització per a circular-hi.

Les obres van començar al 2005 i han tingut una durada de més de set anys i un cost de 159 milions d'euros. Tal com va indicar el cap de Govern, Toni Martí, aquest túnel «culmina una llarga etapa de modernització de les infraestructures del país que ara cal pair i racionalitzar». Durant l'acte també es va inaugurar el pont de Lisboa, que és el que serveix per compensar el desnivell entre les boques dels túnels de Sant Antoni i de les Dos Valires. Tal com va indicat el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, s'ha hagut de fer front a aquesta inversió amb endeutament, però tant el ministre com el cap de Govern van apuntar que la inversió s'haurà d'avaluar a llarg termini. El progrés requereix esforços.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT