PUBLICITAT

Els hotels omplen al 50%

  • Les dades de la Unió Hotelera apunten una caiguda del 15% respecte al mateix mes de l'any passat
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Turistes i famílies passejant per l'avinguda Carlemany, un diumenge a la tarda a l'estiu. Foto: EL PERIÒDIC

Les dades que recull la Unió Hotelera d'Andorra (UHA) no poden ser més descoratjadores, l'ocupació als establiments hotelers pena per superar el 50% i les previsions per a l'agost són inexistents. «Les reserves de darrer minut són la tendència que també es confirma a l'agost» va explicar ahir el director de l'UHA, Òscar Julián. I va afegir «el juliol també registra una caiguda de l'ocupació global del 15% si el comparem amb el juliol de l'any passat». Julián també va advertir que molts establiments «ja no participen en l'estadística perquè els resultats de la temporada d'estiu s'estan perfilant catastròfics».

Només alguns hotels escapen a la situació, «el feedback, tenint en compte aquests dos punts, és que tot i que sempre hi ha excepcions i que algun hotel omple bé, aquesta temporada hi haurà més hotels que tancaran el mes amb un 30% d'ocupació, que no pas al contrari». És evident que la situació «és preocupant i ens inquieta perquè tenim unes regles de joc establertes que depenen del mercat exterior».

Treballar units /Una de les solucions que Julián propugna és «treballar en conjunt, una cosa que hem d'aprendre a fer perquè la competència no està entre la vall d'Ordino o la d'Encamp, sinó entre Andorra i la vall d'Aran o a la Cerdanya». I aposta per ser més patriotes i autèntics «una cosa que hem deixat de ser a força de copiar coses d'altres zones, encara que sigui el millor, però hem de buscar una alternativa diferenciadora». En opinió de Julián cal treballar per fidelitzar el client, «hem de donar-li un tracte excel·lent perquè tingui ganes de tornar·». Julián també es mostra crític en quant a la marca turística d'Andorra. «Hem d'insistir en aquest diferenciació perquè en el tema de la destinació turística no ho hem sabut fer».

Asppectes superflus /El director de la UHA creu que Andorra sustenta la seva marca turística en aspectes superflus com és el «diferencial de preu i no en la qualitat i en el servei, i altres al·licients paral·lels». I aposta per deixar de «mirar enrera i entre tots, prendre una direcció». Actuar sense dilacions és la necessitat: «malament o bé, cal oblidar els vells plantejaments i obrir una nova línia de sortida per començar a caminar». La necessitat es confirma encara més quan «a la costa també està passant el mateix i molts hotels tampoc ompliran a l'agost». Cosa que explica per un canvi en els hàbits dels turistes «estem lluny dels temps en que 4 o 5 setmanes abans de començar la temporada, tenies l'hotel ple. Avui les reserves es fan dos dies i fins i tot un dia abans».

Els hotelers confien en que la meteorologia sigui favorable i que «la calor ens porti més turistes» explica Julián, amb l'esperança que els estiuejants catalans, cansats de la platja busqui refugiar-se uns dies a la fresca de la muntanya. Sigui com sigui, l'ocupació hotelera de la temporada d'estiu no s'anuncia gaire més bona que la registrada el maig i juny passats, en que no va superar el 46%. Aquest percentatge representa un retrocés de l'activitat respecte a l'any anterior, encara més acusat, amb una davallada del 22%. Julián insisteix que urgeix «marcar un camí, sense mirar enrera».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT