PUBLICITAT

La infraestructura també s'obre al trànsit de mercaderies perilloses

  • Govern desviarà el pas de cisternes d'hidrocarburs dels nuclis urbans per evitar un risc més elevat
EL PERIÒDIC
ENCAMP / LA MASSANA

Periodic
Els bombers ruixen amb escuma la fuita de gasoil produïda per l'accident, en el simulacre d'ahir. Foto: SFG

El túnel dels Dos Valires va superar ahir amb èxit els simulacres d'accident necessaris per a poder donar llum verd a la imminent obertura de la infraestructura a finals de mes. El director de Protecció Civil i Gestió d'Emergències, Francesc Areny, va explicar que la prova va incloure un simulacre d'accident en el transport de mercaderies perilloses perquè la voluntat de Govern és desviar-ne el trànsit i evitar que travessin els nuclis urbans. «Es vol obligar les empreses de transport d'aquestes mercaderies a utilitzar el túnel, perquè és menys perillós que passar per les zones urbanes com fins ara», va explicar Areny a l'ANA.

Per fer-ho possible i alhora donar seguretat a tots els usuaris de la infraestructura Govern estableix un protocol de pas per al transport de mercaderies perilloses que les empreses hauran de respectar amb rigor. Així, el primer que les empreses de transport hauran de fer per transportar hidrocarburs o altres mercaderies perilloses, d'una vall a una altra, és sol·licitar al Centre Nacional del Trànsit (Cenatra) un horari de pas que serà controlat per les càmeres de la infraestructura, que no només detectaran el vehicle sinó que també en comprovaran la vigència de l'autorització per a circular-hi.

Els exercicis que es van fer ahir consistien en donar assistència a dos accidents, el primer era una col·lisió entre un turisme i un camió cisterna carregat de gasoil, i el segon, metres més enrere, una col·lisió múltiple entre dos turismes i una motocicleta. I és que de resultes del primer xoc, es va produir una fuita de gasoil, per a la qual cosa es van activar les dues casernes de Bombers més pròximes, la de la Massana i la de Santa Coloma. L'oficial de Bombers, Jaume Sánchez, va explicar que estava previst que la dotació de la Massana, atès que venia en sentit contrari a l'accident, arribés al lloc dels fets en uns cinc minuts, però finalment van ser una dotzena. Areny va reconèixer que potser «hem estat massa optimistes en la previsió dels temps de resposta, que ara s'hauran de tornar a calcular». Amb tot, va assegurar que el simulacre «ha anat perfecte i que hi ha hagut molt bona col·laboració entre els diferents cossos».

Els Bombers van procedir en primer lloc a controlar la zona de la fuita, neutralitzant-la amb escuma i tapant el forat de la cisterna. Un cop garantida la seguretat, van donar pas al SUM perquè pogués arribar a la zona del sinistre i atendre les víctimes. Cal destacar que els agents de camp del propi túnel van ser els primers en arribar al lloc dels fets, en uns tres minuts, i que van donar les primeres atencions als ferits. El cap del SUM, Josep Gómez, també va explicar que s'havien mobilitzat des de l'Hospital dues unitats de suport vital, dues ambulàncies convencionals, i una tercera des de la Massana, que van arribar al lloc dels sinistres, poc després de la primera dotació de Bombers.

Un cop al lloc de l'accident, els equips d'emergències van habilitar un punt de reagrupament per socórrer els ferits, dos de greus, dos de lleus i un amb pronòstic reservat. Per últim, van fer una evacuació conjunta per una de les tres galeries laterals que comuniquen amb l'altre túnel en sentit contrari.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT