PUBLICITAT

Polèmica per l'heliport

  • Els enginyers aeronàutics donen 13 positius als projectes de Ràdio Andorrra i Riu Blanc, i 4 al de la capital
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Bartumeu, Ferrer i Minguillón presenten el contingut de l'informe, ahir Foto: ANA / N. M.

Amb píndoles, i sense cessar en la seva pressió, el Comú d'Andorra la Vella segueix afegint ítems al sac de crítiques i negatives a ubicar el futur heliport nacional al Roc del Patapou. Si divendres passat feia un Consell de Comú extraordinari per decidir donar suport a la Plataforma ciutadana, i dilluns presentava recurs de reposició al Govern davant dels mitjans de comunicació, ahir va fer públic el contingut de l'Informe Tècnic Aeronàutic que el Govern va encarregar i pagar a l'empresa especialitzada Airia. Malgrat que va ser una demanda del propi Executiu i que està elaborat per enginyers aeronàutics –una titulació la qual no es troba entre els tècnics de Govern, segons va assegurar ahir el cònsol menor de la parròquia, Jordi Minguillón–, no se li ha fet cas del tot a les seves conclusions. Aquestes informen que de les tres opcions d'ubicació de l'heliport –dues a Encamp i una a Andorra la Vella–, la del Patapou és la menys recomanable.

L'empresa Airia, com a equip avaluador, va analitzar al maig diferents ítems relacionats amb els projectes, els quals es «mereix tenir en consideració». Hi ha aspectes com la utilització dels serveis, l'adequació de la torre de control d'operacions, les instal·lacions bàsiques, la configuració de l'espai aeri, la possibilitat de fer ampliacions futures, la funcionalitat o el sobrevol en instal·lacions sensibles. De les tres propostes presentades a concurs, la que surt més ben parada és la que ubicava l'heliport a Ràdio Andorra, que obté una puntuació de 13 «Bé», 3 «Mig» i cap de malament. La segona posició és per al Riu Blanc, amb 13 «Bé», 2 «Mig» i 1 malament. Finalment, la proposta guanyadora del Patapou té una puntuació molt per sota: 4 «Bé», 9 «Mig» i 3 malament.

Els experts en aeronàutica diuen de Ràdio Andorra que no hi han trobat «cap inconvenient d'importància durant la valoració». Pel que fa al Patapou, és la pitjor opció «principalment a causa de la complexitat de la parcel·la ‘costat aire' escollida».

PEL GOVERN NO ÉS DEFINITORI / Evidentment, tant el Comú com la Plataforma No a l'heliport al Patapou han fet ús d'aquest document en els seus recursos de reposició. La cònsol, Rosa Ferrer, va opinar que l'informe mostra que l'emplaçament escollit «és el pitjor lloc». També va explicar que van portar les conclusions del text a la reunió mantinguda amb el cap de Govern, Toni Martí, la setmana passada. La resposta de l'Executiu va ser «que ja ho coneixien, que d'informes n'hi ha molts i que l'important és que tots havien aprovat», va explicar Ferrer.

Però l'informe encarregat pel Govern es posiciona a favor del Comú en molts dels aspectes llargament criticats. Un és la seguretat, ja que el document lamenta que no es presenti «proposta alternativa per accedir a la plataforma, sigui mitjançant escales o camins de serveis». També en seguretat, lamenten que no hi hagi cap informe previ que expliqui què fer en cas d'accident.

D'altra banda, critica aspectes com que no es realitza una proposta de mesures compensatòries del soroll, que no es detallen els procediments de subministrament de combustible ni on es col·locaran els dipòsits, i que la pista d'aterratge no és suficientment funcional, ja que els helicòpters han de ser remolcats fins a posicions d'estacionament i els clients han de passar davant dels hangars.

Això sí, l'opció del Patapou és la que obté millor valoració en un dels temes de més controvèrsia: el sobrevol d'instal·lacions sensibles. Es considera «Bé» ja que s'evita el sobrevol a baixa alçada de l'hospital, les escoles, poliesportius, etc.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT