PUBLICITAT

Els sectors electrònica i vehicles, els més denunciats pels consumidors

  • El SAC atén el primer quadrimestre d'aquest any un 90% més de reclamacions, la majoria d'andorrans
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
33Uns turistes miren l'aparador d'una botiga d'electrònica. Foto: TONY LARA

el novembre del 2010 entrava en funcionament el Servei d'Atenció al Consumidor d'Andorra (SAC), organisme que substituïa a la ja inactiva Associació de Consumidors d'Andorra (ACU). Des de llavors la seva activitat no ha parat de créixer. És a dir, són cada vegada més les queixes rebudes per part de consumidors, descontents amb el tracte rebut al teixit comercial. De fet, durant el primer quadrimestre d'aquest any –de gener a abril– el SAC ha atès un 90,2% més de reclamacions que durant el mateix període de l'any passat. Són el sector de l'electrònica i el dels vehicles els que s'enduen la major part de les queixes.

En total, el SAC ha atès de gener a abril 137 reclamacions, a les quals se li ha d'afegir les 118 provinents de les estacions d'esquí. De les 137 ateses directament, 86 han estat solucionades, dues no han estat acceptades, 29 s'han considerat no procedents, 11 no han arribat a cap acord i finalment nou encara estan en tramitació. A més a més, hi ha quatre reclamacions que han acabat amb propostes d'expedients sancionadors als comerços denunciats, dos dels quals provenen del comerç electrònic, un de serveis industrials i un de vehicles. La mitjana de dies de resolució d'un conflicte, informa el SAC, ha estat d'una mica més d'una setmana (7,63 dies).

Deixant a part tot allò relacionat amb les pistes d'esquí, són el sector de l'electrònica i el de vehicles on es produeixen més conflictes amb els consumidors. De les 137 reclamacions, el 14,5% corresponen queixes per productes o serveis electrònics. En el cas del sector de venda de vehicles, representen l'11,6%.

D'altres sectors que acumulen dobles dígits en queixes són el de la venda al detall, el de l'hoteleria i el de l'habitatge. També destaquen les set reclamacions al sector del comerç electrònic, que acumulen queixes relacionades amb la manca d'eficiència en la prestació de setveis, la manca de retorn de l'import impagat i denúncies per productes defectuosos o en mal estat.

mal servei i compres deficients / En general, les principals queixes dels consumidors són per haver rebut un mal servei o poc eficient, i per compres defectuoses o insatisfactòries. D'altres reclamacions sovint repetides pels usuaris són la venda de productes en mal estat, situacions d'abús o de força per part del comerciant o venedor, problemes amb la garantia de productes que necessiten una reparació i problemes amb el retorn de l'import impagat.

Majoria andorrans / Malgrat que Andorra és un país eminentment turístic i que depèn econòmicament de la despesa que fan els visitants als seus comerços, són els nacionals els que més queixes presenten davant del SAC. El 59% de les reclamacions són fetes per andorrans, i el 36,4% per espanyols. Les altres nacionalitats són residuals: hi ha quatre queixes de francesos, una d'un irlandès i una d'un portuguès.

Pel que fa a la subdivisió d'aquest balanç per mesos, va ser durant el passat febrer quan va haver-hi més activitat del Servei d'Atenció al Consumidor. Van ser un total de 42 queixes, gairebé quatre vegades més que un any abans. En qualsevol cas en tots quatre mesos,–de gener a abril– s'han superat les reclamacions registrades durant l'any 2011.

A les pistes / Finalment, i centrant-nos en les reclamacions que provenen de les pistes d'esquí, la majoria de les quals arriben gairebé solucionades ja que les pròpies estacions ja tenen el seu propi servei d'atenció al client, han estat 118 des de principi d'any. Gran part d'elles estan relacionades amb el retorn de l'import pagat i amb un servei deficient. En aquest cas són els espanyols els més decebuts amb el servei de les pistes. Representen el 87%.

És a Vallnord on es produeixen la majoria de les reclamacions. Van ser 99, de les 118 totals.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT