PUBLICITAT

El Roc del Patapou és el lloc amb més risc segons l'informe d'adjudicació

  • L'empresa guanyadora del concurs estima en 800.000 euros les mesures de seguretat i reforç
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Plataforma del Roc a la part superior de la imatge. Foto: EVA ARASA

Segons els estudis previs a la seva adjudicació, el Roc del Patapou no és el lloc més segur per instal·lar un heliport. Precisament, és la pitjor de les tres localitzacions analitzades a nivell natural. I no ho diu un informe extern encarregat pels seus detractors. Sinó que es tracta del text encomanat des de Govern. Exactament, diu que els tres emplaçaments que es van presentar al concurs estan afectats per riscos geològics-geotècnics i hidràulics, però que «el més afectat és el Roc del Patapou».

L'informe d'adjudicació del que serà l'heliport nacional, desenvolupat per l'àrea d'urbanisme i sostenibilitat del Departament d'Ordenament Territorial diu que «aquest emplaçament està cartografiat amb perillositat alta i mitjana per caiguda de blocs rocosos». Per superar aquest inconvenient, la Unió Temporal d'Empreses Cathelicòpters Heliand, en la seva oferta, adjunta un preestudi de riscos geològics «així com un preestudi de protecció i estabilització amb una previsió econòmica de 800.000 euros», informa l'ANA.

L'informe també argumenta que si s'escull la ubicació del Roc del Patapou «s'haurà de requerir d'un estudi de vessant amb una escala de detall més acurada que l'aportada en l'oferta», i també s'haurà de presentar «un projecte de detall de construcció de totes les proteccions necessàries per assolir un nivell de seguretat d'acord amb l'activitat que s'hi realitzarà en totes les zones del projecte».

A més, el text diu que no només el Roc del Patapou requerirà aquestes mesures, sinó també l'Alzinar de Guillemó i la zona de trajecte del funicular que enllaça la part baixa amb la pista d'enlairament.

Pel que fa a les altres dues propostes, l'emplaçament a Ràdio Andorra i al Riu Blanc a Encamp, presentades pel Grup Morsa, Saetde, Franc-Port i Heliswiss Ibèrica, també tenen diferents nivells de perillositat, sent de les dues la del Riu Blanc la que presenta més dificultat.

Sobre la ubicació de l'heliport al Riu Blanc, l'informe argumenta que es vol construir en una parcel·la on creua el torrent, que està cartografiada amb «perillositat hidràulica i torrencial per crescudes del Riu Blanc», la qual cosa fa necessària la construcció «de dics de protecció i obres de canalització i retenció de sediments». Aquests treballs no s'inclouen en el projecte presentat i els redactors de l'informe el valoren en una inversió al voltant del milió d'euros.

Pel que fa a la proposta de Ràdio Andorra, l'informe diu que és la que presenta un diagnòstic sobre riscos «menys problemàtic» ja que està cartografiada «amb perillositat mitjana i baixa per esllavissades superficials», per la qual cosa a la parcel·la s'hi pot edificar «amb mesures de protecció», i per tant aquestes afectacions «són poc restrictives».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT