PUBLICITAT

Les promocions es multipliquen per cinc per no perdre mercat

  • El sector, fragilitzat per la contenció o la pèrdua de poder adquisitiu, vol atraure el comprador amb incentius
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
L'aparador d'una botiga de la capital anuncia rebaixes i exposa els articles amb els preus retocats. Foto: àlex lara

El comerç afronta una crisi profunda i d'una dimensió que es desconeixia fins ara a Andorra. Tant, que el nombre de promocions que fan els comerciants durant l'any s'ha multiplicat per cinc. Així ho corroboren Susagna Venable, presidenta de la Federació d'Associacions de Comerç (FACA), i Antoni Miralles, vicepresident de l'Associació de Comerciants de Prada Ramon. A la davallada de vendes atribuïda no només a la disminució de visitants i turistes, sinó també a l'actitud més prudent del comprador, cal afegir la contracció del mercat interior.

«Tothom té un fulletó al carrer, publica promocions i ofertes, i posa en marxa operacions per vendre més», explica Miralles. I és que si el nombre de turistes i visitants «cau de manera constant» i els comerciants pateixen més que mai des de començament d'any, «portàvem dos o tres mesos amb el calaix buit» explica Venable, la tendència va canviar al maig amb la campanya de Govern. «Els resultats no han estat espectaculars, ni iguals per a tots els negocis, però almenys la campanya ens ha permès girar el mateix que l'any passat» afegeix Miralles.

Per als petits comerciants però la percepció és molt diferent i confirma les dades que avança Miralles, «al maig, el volum de negoci del comerç en general, s'ha mogut entre un 2% menys i unl 2% més, del que es va girar en l'exercici anterior».

Un any catastròfic / L'impacte de la campanya del Govern Alguna cosa es mou a Andorra no va ser el mateix per a tots i poca cosa va moure per als petits comerciants. Venable explica resignada «la campanya comercial del maig no ens ha fet vendre més, sobretot als petits, però si no féssim res seria pitjor». O sigui que tot i que les vendes no es van incrementar, la presidenta de la FACA defensa la campanya comercial: «en un moment de psicosi, en què la gent no vol gastar per si de cas, calen campanyes i sobretot oferir incentius perquè la gent compri i no ens oblidi».

Venable també recorda que «l'any passat la crisi es va fer sentir molt perquè al context econòmic delicat s'hi va sumar una meteorologia adversa, però aquest 2012 encara és pitjor, és un desastre». Aquesta opinió és compartida per Miralles, que admet «les compres no van bé. No hi ha gent i la poca gent que ve o no té el mateix poder adquisitiu o actua amb més prudència i no compra res que no necessiti».

El client és prudent / Venable explica que «el qui abans gastava 60 euros avui en gasta 30, la gent ve a passejar però no vol gastar». Miralles afegeix que «només cal fixar-se en les estadístiques d'importació per veure que el comerç no va bé». I argumenta : «a l'abril vam girar un 12% menys en relació al mateix mes de l'any passat, i la retrocessió de l'oferta típica per al visitant i turista és constant».Miralles situa la pèrdua de volum de negoci en la venda de productes com ara la roba, l'electrònica, el tabac o els perfums, entre el 10% i el 20%, i també assenyala que es «nota una davallada de vendes entre els clients del país per això cada vegada més els comerços fem ofertes».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT