PUBLICITAT

L'AIVA confia en la rebaixa fiscal que suposarà l'IGI per recuperar el sector

  • Martí diu que el llibre blanc de l'energia inclourà mesures per afavorir els vehicles menys contaminants
ÈLIA ORTS GARRI
ANDORRA LA VELLA

Periodic
A dalt, les autoritats s'interessen per un ciclomotor totalment elèctric, ahir. A baix, vista general de la fira Foto: ÀLEX LARA

El sector de l'automòbil, igual que molts d'altres sectors econòmics, no passa pel seu millor moment. Cada any es registren pèrdues de vendes. El cap de Govern, Toni Martí, va apuntar que el nivell de vendes aquest any es situa al voltant del 10% per sota del de l'any passat. Una mesura que pot contribuir a la recuperació d'aquest és l'aplicació del futur Impost General Indirecte (IGI, l'IVA andorrà), doncs aquest repercutirà amb una rebaixa de la pressió fiscal sobre els automòbils. Així ho va reconèixer la presidenta de l'Associació d'Importadors de Vehicles (AIVA), Maite Mas: «una de les principals ajudes és la reducció de l'IVA». I així ho entén també el cap de Govern.

Si fins ara els diferents gravàmens de tipus indirecte que s'aplicaven als automòbils representaven entorn del 8% del preu, amb l'IGI aquesta pressió baixarà gairebé a la meitat i es situarà al 4,5%. Així ho va recordar durant la inauguració de la Fira del Vehicle Martí, que va avançar que «alguna mesura haurem d'agafar» per ajudar al sector, i una «ja s'ha llençat», com és la fiscalitat «més baixa que fins ara». Més enllà d'aquesta mesura, i de manifestar que «la millor mesura és reactivar l'economia», en general, Martí no va voler precisar-ne cap d'altra, doncs «encara no se n'ha parlat al Consell de Ministres».

S'estudiaran altres «ajudes» dirigides al sector de l'automòbil, però ja no en general. Ja fa temps que es parla d'incentius fiscals per als vehicles menys contaminants, per fomentar determinats tipus d'automòbils, com podrien ser els elèctrics –que tot just comencen a tenir presència al mercat, i per primer cop n'hi ha algun exemplar a la fira de l'AIVA– i els híbrids, en auge. Mesures que ja va anunciar el ministre d'Economia, Jordi Alcobé, en la darrera edició de la Fira de l'Automòbil, i que s'inclouran al llibre blanc de l'energia, segons va assenyalar ahir Martí. «No inventarem res», va reconèixer el cap de Govern, doncs aquestes són mesures que ja s'apliquen en molts d'altres països, «és el que es porta», va sentenciar.

Des de l'AIVA no els queda més que «esperar si el Govern ens dóna ajudes», i estan convençuts que «una de les principals» serà l'aplicació de l'IGI. Per la seva part, ja fan «molts esforços», tal i com els hi va reconèixer el cap de Govern, que els va mostrar el seu respecte per aquest fet, per esforçar-se a baixar els preus per ser més competitius i per tirar de fons propis per evitar acomiadaments i tancaments de concessionaris. Amb aquestes paraules, i recordant les mesures que s'estan adoptant, Martí va voler «enviar un missatge d'optimisme» al sector i els va demanar de «seguir aguantant perquè vindran temps millors». I a l'espera d'aquests, va fer una crida a la població a visitar la fira.

Els «esforços» esmerçats en la política de preus dels concessionaris es multipliquen a la fira. Cada concessionari ofereix els seus propis descomptes però «partim d'un 10% com a mínim en tots», va explicar la presidenta de l'AIVA, que va reconèixer que en aquest esdeveniment confien vendre força, tot i que segurament «els resultats no seran els que esperem». En aquest sentit, Mas va cridar a «aprofitar els descomptes importants» que s'ofereixen a la fira.

L'OFERTA / Tot i que la situació econòmica pot haver dut a algun concessionari fidel a la fira a no ser-hi present en aquesta 27a edició, «l'oferta és pràcticament la mateixa», és a dir, s'hi poden descobrir fins a tres centenars de vehicles que exposen 18 cases de vehicles. «Totes les novetats són in situ», va assegurar Mas. Així, per exemple, s'hi pot trobar algun model 100% elèctric, encara que aquest sector encara «ha de tenir evolució», i es necessitaran «uns quants anys» perquè guanyi quota de mercat. Els models híbrids, en canvi, semblen estar en auge i «destaquen», va comentar la representant del sector de l'automòbil.

A més dels concessionaris, a la Fira de l'Automòbil també hi és present Crèdit Andorrà. L'entitat, que és el patrocinador oficial de l'esdeveniment, dóna informació als potencials compradors de les diferents possibilitats de finançament.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT