PUBLICITAT

La campanya d'hivern es tanca amb un increment de turistes del 2,9%

  • Són 4 punts menys que l'objectiu, davallada que Turisme justifica per l'empitjorament de la crisi i la manca de neu
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Budzaku i Camp presenten els resultats de la temporada d'hivern, ahir Foto: ÀLEX LARA

Andorra ha rebut els mesos de gener, febrer i març 19.700 turistes més que l'any passat. L'increment és del 2,9%, i coincideix amb el període en què s'ha desenvolupat la campanya Just Married. La xifra és positiva, sí, però està lluny de l'objectiu marcat al gener tant pel ministre de Turisme, Francesc Camp, com pel gerent d'Andorra Turisme, Betim Budzaku. La previsió de la campanya, en la qual s'hi han acabat destinant 4,2 milions, era incrementar un 7% les xifres de persones que pernocten. L'objectiu, per tant, s'ha quedat a quatre punts.

Malgrat tot, la satisfacció amb la campanya hivernal és total. S'ha aconseguit «que es parli del país, de la marca Andorra» i el pla de mitjans de comunicació «s'ha fet molt bé», va manifestar el ministre Francesc Camp. La diferència entre objectiu i realitat ha estat causada per elements externs i no pronosticats al gener, com són l'empitjorament constant de l'economia espanyola i una irregular temporada de neu, que va obligar a Andorra Turisme a fer una campanya concreta per donar a conèixer els nivells de blanc de les muntanyes del país, va justificar Budzaku. El gerent d'Andorra Turisme va reconèixer que amb el pas de les setmanes ja van arribar a la conclusió que haurien de revisar a la baixa els objectius.

ASPECTES A MILLORAR / Malgrat que el balanç de Just Married és positiu, els implicats no van oblidar-se ahir de fer autocrítica, i deixar clar els aspectes a millorar. Un d'ells és la creativitat de la campanya. En una enquesta realitzada a 1.200 persones que van fer estada al Principat, la valoració de la imatge gràfica de la campanya ha estat d'un 6,8 sobre 10. «És una nota que es pot millorar», va reconèixer Camp, que va explicar que els motius del desencís amb la publicitat són sobretot o que no l'han entès, o que no l'ha trobaven impactant. El ministre va informar que a partir d'ara, i tenint en compte que s'han establert fer quatre campanyes de rellevància a l'any, faran proves de valoració prèvies al seu llançament.

L'altre pota a millorar és el mercat francès. És aquest mercat el que ha estat menys influenciat per la campanya, un fet que Camp va justificar per la poca promoció feta a través de la televisió gala, ja que el cost econòmic és molt més elevat que el que representa a Espanya o a Portugal. El ministre va reconèixer que cara properes campanyes estudiaran dedicar-hi una major inversió.

El que ha deixat clar tota aquesta inversió publicitària en mitjans és que els majors impactes s'aconsegueixen gràcies als espots de televisió. Per posar un exemple, a Catalunya, per TV3, les emissions de Just Married han tingut 108 milions d'impactes a turistes potencials. De fet, el 60% dels turistes, fossin de França, Portugal o Espanya, que recordaven la campanya, asseguraven haver-la vist per la televisió.

Paral·lelament, hi ha un canal que ha sorprès per la seva notorietat, i en el qual s'hi dipositaran esforços en les properes accions publicitàries. Parlem de l'Screenplaning, que són aquells petits anuncis que s'insereixen a l'inici dels vídeos de Youtube que l'usuari vol veure. Amb aquest canal s'han aconseguit 5,5 milions d'impactes, i ve a demostrar que és necessària «una estratègia a través d'internet», va exposar Camp.

287 reserves ‘online' / Tal i com ja va avançar el PERIÒDIC, la plataforma web vineaandorra.com, creada per a poder efectuar reserves de paquets via online, va obtenir únicament 287 confirmacions, després de rebre 73.000 visites. Unes dades que no preocupen a Andorra Turisme ni al ministeri, perquè «no era l'objectiu», en paraules de Budzaku. El màxim responsable d'Andorra Turisme va voler deixar clar que el motor de reserves no els ha costat res, i que la seva funció «no és ser una agència de viatges».

Paral·lelament, i per justificar la competència per instaurar-se dins el complicat mercat del motor de reserves, Budzaku va explicar que les contractacions online de paquets a Andorra durant l'hivern han provingut de 65 pàgines diferents. Un mercat, per tant, «molt atomitzat», i on només Booking.com hi destaca, amb una quota de mercat del 15,2%. En qualsevol cas, el que va voler destacar Budzaku i que demostra la importància creixent d'internet és que el 62% de les reserves efectuades per visitants que van fer estada a Andorra van ser a través del canal online.

un 44% més d'israelians / D'altra banda, durant el balanç d'ahir també es van facilitar dades de turistes vinguts a partir dels touroperadors. Només el mercat britànic ha caigut respecte a l'any passat –un 8,6%–, mentre que tant el rus com el polonès i l'israelià han notat increments, del 10,8, el 37,7 i el 44,3% respectivament.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT